Brev:
Putte- og soverutiner
15. juli 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Putte- og soverutiner
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng, Carl, på 2 år og 2 måneder, og vi søger nogle gode råd til nye putterutiner om aftenen. Af forskellige årsager er vi endt der, hvor Carl sover i vores seng om natten, og når han skal sove, lægger én af os sammen med ham, indtil han falder i søvn. Vi er ved at være trætte af begge dele, og vi fornemmer også, at Carl dels ville sove bedre i sin egen seng, dels ville falde i søvn hurtigere, hvis vi ikke lå ved siden af – det tager ca. 1½ time før han falder i søvn.
Lidt om de nuværende rutiner:
Det er helt uproblematisk for ham at falde i søvn i barnevognen til sin middagslur – vi går dog en lille tur med ham, men der går sjældent mere end 15-20 min., og det foregår som sagt helt uden sværdslag. Han kan selv finde ud af at lægge sig ned, når han vil sove, eller også foreslår vi det, og så lægger han sig ned og sover. Også i vuggestuen falder han fint i søvn.
Når han skal sove om aftenen, foregår det på samme måde: han bliver skiftet, kommer ind i stuen, får lidt yoghurt, hvis han er sulten, får børstet tænder, og så siger vi godnat til far, hvis det er mor, der putter. Og så sætter vi os ind i sengen, læser bøger i et kvarters tid, jeg sir’ ’nu skal du sove’ og så lægger vi os ned, jeg synger en sang og sir godnat (Det er samme rutine med far).
Derefter prøver Carl at falde i søvn, og så ligger han ellers og karter rundt. Nogle gang kører han op og laver fis og ballade. Det er mest når han er overtræt, ellers er det, som om han ikke kan finde ro. Sommetider pakker jeg ham ind i hans dyne og går lidt rundt med ham i armene. Så falder han lidt til ro, men når han så ligger i sengen, så karter han videre.
Mht. til sovetider, så har han rykket sin rytme efter det er blevet så lyst om aftenen. Han sover tidligst kl. 21, gerne 21.30, og den kan blive 22. Det synes jeg jo er for sent for så lille en dreng. Her i vores ferie sover han så gerne til kl. 8-9, men i hverdagen har han jo været oppe kl. 6.30-7. I vuggestuen tager han så gerne en lang lur, men jeg ville hellere have, han fik en lang nattesøvn.
Nu vil vi gerne gøre noget ved soverutinerne, men ku rigtig godt bruge nogle gode retningslinjer, da vi er meget i tvivl om hvordan vi skal gribe det an. Det primære for os er i første omgang at vi ikke skal bruge så lang tid på at putte ham; det gør ikke så meget, at han sover i vores seng. Men hvis det er bedst at flytte ham over i hans egen seng for at opnå at han falder i søvn selv, er det helt fint. Men så opstår der et tillægsspørgsmål: Han har sovet i vores seng i ¾ år, indtil da sov han i sin tremmeseng. Men jeg synes, han er ved at være for stor til tremmesengen – skulle vi bruge anledningen med nye rutiner til at lægge ham i en rigtig seng?
Vi glæder os til at høre dine tanker.
Mange hilsner
Carls forældre