Svar: Putte- og soverutiner
15. juli 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Carls forældre
Det vil være en rigtig god idé at købe en juniorseng til Carl, en seng uden tremmer, som vil være hans nye seng. Netop med den alder Carl har nu, er det vigtigt for ham at fornemme at han kan stige ud af sin seng, gå ind til jer, hvis han har behov for det. Det er derfor en oplagt mulighed at forsøge at skabe nye sovevaner og helt nyerutiner, hvor en ny seng, sove på eget værelse osv. hører med.
Det er sådan at børn på forskellige tidspunkter af deres liv, bliver bange for forskellige ting og det er ikke usædvanligt at børn i 2-3 års alderen er bange for mørke, bange for små dyr og lignende. Det er heller ikke usædvanligt at de derfor har ekstra meget behov for nærhed og tryghed, når de skal sove. Derfor er det en rigtig god idé at sætte sig ved siden af ham og læse en godnathistorie, så I er hos ham. Men samtidig skal I holde fast at i at han skal lægge sig ned for at få historie, at han roligt kan lægge sig til at sove, fordi I er der og passer på ham.
Det er vigtigt at sengen I køber til ham er en lav seng, hvor I kan sidde på sengekanten eller på en stol ved siden af. Altså som sagt en seng, som han selv kan komme ind og ud af. Han skal ikke have en høj seng med rutsjebane osv. :o) Det er også vigtigt at værelset, stedet, hvor han skal sove er hyggeligt og forbindes med noget rart og trygt. Det kan være en god idé at sætte en sovelampe eller en lyskæde op. Det giver tryghed og den dæmpede belysning gør at han kan orientere sig, hvis han vågner om natten.
Lad ham også have en bamse eller lignende hos sig, hvad I nu ved han er glad for og som kan gøre ham tryg.
Når I begynder at indøve nye søvnrutiner, så vil det være vigtigt at I følger samme rutiner uanset om det er hverdag, ferie eller weekend. Hans indre ur kan simpelthen ikke finde ud af tidspunkter at stå op på og gå i seng på, hvis han nogle dage vækkes kl. 6.30 og andre dage får lov til at sove et par timer længere.
Til at begynde med må I putte ham sent om aftenen, også selvom klokken bliver 22, men I skal så sørge for at tage ham op om morgenen, give ham middagslur på det tidspunkt, hvor han normalt ville få det i vuggestuen og så putte ham tidligere og tidligere om aftenen. Det vil sige, at hvis I starter med at putte ham kl. 22 og tager ham op kl. 7, så dagen efter putter I ham kl. 21.45 og tager ham stadig op kl. 7. Næste dag puttes han 21.30 og stadig op kl. 7 og sådan bliver I ved.
Tidspunkterne for måltider, middagslur osv. i løbet af dagen skal også følges og føle en helt fast plan. Gennemsnitligt skal I regne med at han har behov for at sove ca 1½ times middagslur, så skal han op og atter være aktiv. Om natten kan han så sove måske 11 timer - det svarer til at han f.eks. bliver puttet kl. 20 og vækkes kl. 7.
Jeg er helt enige med jer i at det vil være rigtig godt, at satse på en længere nattesøvn end en meget lang middagslur. Og ovenstående er måden at gøre det på.
Når I putter ham, skal det altså være på det tidspunkt, hvor han tydeligvis er træt og det må han være kl. 22. Derfor vil han, hvis han bliver puttet på dette tidspunkt, ikke bruge 1½ time på at falde i søvn, men vil falde i søvn ret hurtigt og vil således stille og roligt lærer at forbinde det at sove med noget som ikke trækker i langdrag. Vil lære en ny soverutine.
Start med at sidde hos ham, læs en historie højt og fortæl ham at han skal lægge sig ned, at han skal ligge stille, lytte til at I læser osv. Når historien er slut, så kan I overveje om I skal blive siddende hos ham, holde ham i hånden til han sover eller om I skal forsøge at gå. Fortæl ham at han trygt kan lægge sig til at sove, at I kommer ind til ham igen lige om lidt (hvilket I selvfølgelig gør), at I passer på ham osv.
Rejser han sig og går ud af sengen, så tag ham i hånden og før ham tilbage, hold fast i at han skal sove nu og være konsekvent omkring dette, men på en sød og omsorgsfuld måde, hvor han på den ene side forstår at I rent faktisk mener han skal sove og blive i sin seng, men modsat også ved at I holder af ham og at han føle sig tryg.
Pas på med at lægge jer hos ham. Forsøg at sidde hos ham, som sagt enten på en stol eller på sengekanten. På den måde får han fysisk kontakt og nærhed uden at I er helt tætte og det kan gøre det lettere for ham at falde i søvn selv, velvidende at I jo er der stadigvæk.
De første dage, hvor han bliver puttet sent og kommer sent op, vil han sandsynligvis blive mere træt og komme lidt i søvnunderskud. Men det gør ikke noget. Det er netop det, som så er med til at han stille og roligt dag for dag kan blive puttet tidligere og tidligere og selv begynder at have behov for dette. Han må gerne begynde at fornemme, hvad det vil sige at føle sig træt, føle sig parat til at komme i seng, så han på et tidspunkt når der til hvor han rent faktisk siger til jer "jeg er træt, jeg vil gerne sove" ...
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske