Svar: Hvornår skemad?
16. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Du bør tidligst starte med skemad og vælling når din dreng er 4 måneder og du må gerne vente længere. Du bør bare starte senest når han er 6 måneder gammel. Tidspunktet for start afhænger helt af, hvornår han viser sig parat.
Et tegn kan være at han begynder at vågne mere om natten, at han virker mere sulten og selvom du sætter mælkemængden op, så virker det ikke nok til at mætte ham. Samtidig virker ham bevidst om hvad der sker omkring han, han holder hovedet selv, drejer det bevidst efter f.eks. mad, som du spiser imens han sidder på dit skød. Derudover åbner han munden bevidst, når du giver ham d-dråber på en ske og virker i det hele taget meget interesseret i hvad I andre spiser.
Da han nu får flaske, så er det vigtigt at han har afføring ca 1 gang i døgnet og at afføringen er blød og let for ham at komme af med. ER den ikke det, så må du gerne forsøge med en anden type erstatning. En anden mulighed er dog at give ham laktulose. Her kan han få en ml. pr kg han vejer 1-2 gange dagligt.
Det er meget vigtigt at starte langsomt op med skemad og det vil sige at i begyndelsen skal han kun have 4-5 tsk, 1 gang dagligt. Start med lidt grød til formiddag eller frokost og følg altid efter med en flaske mælk. Øg ham stille og roligt i indtag, så hans mave får en chance for at følge med og først når han når op på at kunne spise en lille dl. skal du begynde at give ham to gange dagligt. Her kan han så få lidt grøntsagsmos, således at han får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Giv ham lidt vand af kop og variere hans indtag af grød og mos, så han får lidt forskelligt. Det er også med til at holde maven igang.
Da han er født lidt før tid, vil det være relevant at vente et par uger ekstra inden du introducerer skemad. Altså hvis du havde tænkt dig at begynde allerede når han blev 4 måneder, så vil det være en god idé at vente til han snarere er 4½-5 måneder gammel, for at hans mave og tarmsystem er lidt bedre modnet og mere parat. Lige nu skal han vende sig til modermælkserstatning og en mild overgang til grød kan fra 4 måneder i stedet være lidt vælling.
I forhold til jeres situation og det jeg ved om jer og jeres lille dreng, så vil jeg foreslå dig at du forsøger med lidt vælling, når han er blevet 4 måneder. Du kan udskifte flasken om aftenen med en flaske vælling (eller far kan) og når han har vænnet sig til dette og du efter nogle uger synes han virker parat til skemad, så forsøger du med lidt grød af ris, majs eller hirse og varierer med lidt forskelligt frugtmos som topping. 4-5 tsk af gangen som øges stille og roligt til lidt mere af gangen. Vællingen bibeholder du om aftenen, selvom han til frokost så begynder med lidt grød.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske