Svar: Skrig om aftenen
16. juli 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Thyge, Line og lille August
Det sker tit, som I sikkert også har læst, at børn netop i 2 måneders alderen kan begynde at få det, som mange forældre kalder for 'ulvetimen'. Det er netop kendetegnet ved at barnet i denne alder pludselig græder voldsomt og virker helt utrøsteligt. Det er som om at intet hjælper og det bedste man kan gøre er at berolige og betrygge, ved netop at svøbe barnet og lulle det lidt - præcist som I også gør.
Det handler ofte om at børn netop i denne alder begynder at skelne mere mellem hvorvidt de er hjemme eller ude, de kan se længere og fornemmer mere og mere tydeligt rummet de er i. De falder tydeligt mest til ro hos deres forældre -ofte far, fordi han ikke forbindes med amning, som kan virke frustrerende fordi barnet i denne alder har svært ved helt at mærke om de er sultne, trætte eller bare har brug for hjælp til at koble fra.
Det er rigtig vigtigt at I forsøger at give jeres lille dreng fast 3 lure i løbet af dagen og sørge for at han spiser godt ved brystet, hver gang han lægges til. Hvis han om aftenen, så får en grædetur og intet rigtig hjælper, så kan I evt. forsøge at lave lidt kogt vand med sukker til ham. I kan give ham få ml på en lille sprøjte eller på en tsk. og så kan far bære rundt på ham, hvor han ligger med sin mave på fars underarm. Netop denne stilling hjælper ham til at slappe af i kroppen og når han bæres på denne måde behøver han ikke tage kontakt. Han kan kigge på tingene i rummet, eller han kan lukke øjnene - det styrer han selv. Hvis I prøver at tale med ham, kan det godt pludselig blive for meget.
Man kan have glæde af at spille en bestemt melodi, som barnet lærer at kende og falder til ro ved. Og så hjælper det også nogle gange at lægge sig på sengen i soveværelset, rulle gardinerne ned og forsøge at amme liggende.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske