Svar: Sover og spiser meget lidt
16. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Katrine og Micki
Det lyder som om at Gustav er en aktiv dreng, der har masser af mod på verden og som elsker at udforske både sig selv og sine omgivelser. At han er så aktiv motorisk spiller naturligt ind på hans nattesøvn og også hans evne til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen.
Samtidig spiller det naturligvis også ind, hvordan han spiser i løbet af dagen. Det er vigtigt at han dagen igennem fyldes godt op og I kan også forsøge at tilbyde ham en 'godnatgrød' inden sengetid, så han får lidt ekstra efter aftensmaden. Lidt grød om aftenen, er dejligt for mange børn.
Derudover tænker jeg at I skal passe på ikke at putte ham for tidligt. Han sover forholdsvis sen eftermiddagslur og derfor skulle I måske forsøge først at putte ham kl. 20.30 og altså putte ham en time senere end I gør nu. I kan derudover overveje om I skulle forsøge at tilbyde ham flasken med vælling i sengen, så han ikke efter at have fået flasken og være faldet til ro, oplever at skulle flyttes.
Derudover skal I overveje hvorvidt I skal gå fra ham, når han skal sove. Det kan godt være frustrerende for ham at I sidder der og læser for jer selv, når han gerne vil have jeres kontakt. Han bliver måske forvirret fordi han ikke forstår, at I ønsker han skal sove og derfor bliver han ved at rejse sig op. Samtidig er der også noget fornuftigt i at lade ham forsøge at lægge sig ned selv. Det vil han måske gøre, hvis I ikke er der og er I i nærheden, så vil det være rigtig godt at sige "læg dig ned Gustav" så han selv gør det, i stedet for at I gør det for ham. Det at gøre det selv er vigtigt i forhold til at lære at I ønsker at han ligger ned.
Når han græder når I går, så forsøg at finde ud af, hvad gråden handler om. Hvis det er protest mod at skulle sove, så må I gerne gå, hele tiden komme tilbage, fortælle at han skal sove nu, putte ham igen osv. Er det utryghed og angst, så er det vigtigt at I bliver hos ham.
Det er rigtig godt at I har flyttet ham fra bordenden og sat ham ved siden af bordet og at I er opmærksomme på at han ikke skal have alt for meget opmærksomhed, når han spiser. Det er nogle fine overvejelser I har gjort og det er det rigtige at gøre. Prøv om I kan få lov til at hjælpe ham lidt dagen igennem, så han lige får lidt ekstra indenbords. Og forsøg så som sagt med en godnatgrød inden puttetid.
Jeres plan ser umiddelbart fin ud. I kan forsøge at komme et ekstra formiddagsmåltid ind, det kunne være lidt frugt, f.eks. banan, som også mætter lidt. Frokosten må også gerne være en lun rest fra aftensmaden. Det kan være lidt lasagne, lidt ris med lidt sovs eller lignende ved siden af rugbrødshapsere osv. Og så som sagt forsøge at putte ham en times tid senere end nu, fordi han sover sin middagslur forholdsvis sent.
Vær i øvrigt opmærksom på at han har behov for 400ml mme eller vælling dagligt for at få sit mælke og jernbehov dækket. Hvis han kun får en flaske, så lyder det derfor som et reelt behov, hvis han vågner om natten og efterspørger en ekstra. Forsøg derfor også at indføre en flaske ekstra sen aften - så sover han måske bedre natten igennem derefter .. man har i hvert fald lov til at håbe :o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske