Brev:
Hvornår må børn bade alene ?
16. juli 2008
Alder:
2 år
Hvornår må børn bade alene ?
Hej Helen,
Forleden kom min mand, og jeg til at tale om hvornår børn er gamle nok til at bade alene.
Vi har en søn, der lige er blevet 2 år, og selvom han er rigtig godt med motorisk, og har virkelig godt styr på sin krop, kunne vi ikke drømme om at lade ham være alene når han bader.
Vi ved at han godt kan komme op igen, hvis han skulle vælte, da han to gange her i sommer er væltet i sit badebassin udenfor, og inden vi har nået at tage fat i ham, har han selv rejst sig op igen.
Det skal lige siges at vi ALTID sidder lige ved siden af hans badebassin, hvis nu uheldet skulle være ude.
Ligeledes sidder vi altid ude på badeværelset med ham, når han bader, da vi simpelthen ikke tør at lade ham være alene, selvom det kun er et børnebadekar han sidder i.
Vi har en veninde, der selv er mor til en dreng på 3 år, som mener at vi er lidt pivede. Hun kunne godt finde på lige at gå et øjeblik fra sin søn, når han var i bad, da han var på vores søns alder, og i dag synes hun at det er ok, at hun lige går fra ham et par minutter, så længe hun bare kan høre ham.
Nu er det så, at vi sidder og tænker lidt over, hvornår børn egentlig er gamle nok til at bade uden konstant opsyn. Vi er helt på bar bund - er det ved 3 års alderen, 5 år, 7 år eller taler vi 10 års alderen?