Svar: Hvornår må børn bade alene ?
16. juli 2008
Alder:
2 år
Kære forældre
Der er ingen tvivl om at riskoen for drukning er noget der skal tages alvorligt, når man taler om dødsårsag hos børn. Små børn er naturligt tiltrukket af vand, de er nysgerrige og impulsive og de har ingen sans for farer, når de opholder sig i eller ved vand. Derudover sker drukne ulykker tavst - man hører simpelthen ikke at barnet har brug for hjælp, selvom man er lige i nærheden og lader man barnet være uden opsyn i få minutter, - ja så kan skaden være sket.
Sundhedsstyrelsen og Center for Ulykkesforskning har så vidt jeg ved et samarbejde, hvor de blandt andet ser på, hvor mange børn undr 15 år der statisk dør på grund af en ulykke. Herunder også kvælnings- og drukneulykker og selvom tallet er faldet de sidste 30 år, så mener jeg at drukneulykker fortsat ligger ret højt. Så vidt jeg husker højere end risikoen for SIDS - vuggedød. Jeg husker dog ikke de præcise tal, så det må du se om du kan finde statistik på selv ...
Hvorom alting er, vil et lille barn kunne drukne på 20-30 centimeter vand og et spædbarn på få centimeter vand. Børn kan altså meget let drukne i et badekar eller et babybassin i haven og glider de under vandet, vil de små børn have meget svært ved at rejse sig igen. Jeg mener faktisk man siger at barnet skal være mindst 4 år, før det selv formår at rejse sig ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske