Svar: Inspiration til mad
16. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mathilde
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få din datter til at spise mere familiemad, mad der smager af noget. Det er netop i 7-8 måneders alderen at sundhedsstyrelsen taler om at børn har et vindue, som man skal søge at udnytte. Det betyder at de netop i denne alder har en naturlig nysgerrighed, putter i munden og gerne smager - bliver de meget ældre, så bliver de langt mere selektive. Jo mere forskelligt man kan tilbyde dem i 7-8 måneders alderen jo bedre og jo mere forebygger man kræsenhed fremover.
Da din datter tilsyneladende gerne åbner munden for netop at smage, så er det vigtigt at maden hun får er noget, som vil interessere hende. Derfor skal du variere så meget som muligt, så hun aldrig får helt det samme, men netop bliver motiveret til at smage mere. Det er vigtigt at give hende mad, som smager af noget, mad som er almindeligt let krydret, mad som appellerer i farverne.
Samtidig skal din amning, som du skriver skrues lidt ned, så hun får mere og mere plads i maven til rigtig mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 5-06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød eller flerkornsgrød, varier frugtmosen, som du kommer på, så den ser og smager forskelligt hver dag (jordbærmos er rødt, abrikosmos er orange, sveskemos er brunt osv.). Du kan købe frugtmos på glas eller lave det selv. Vand af kop.
Formiddag 9: ½ banan eller frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, ost i hånden eller lignende, vand af kop.
Forsøge at putte til formiddagslur uden amning
Frokost Kl. ca 11-11.30: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og gerne fiskepålæg som nu. Meget gerne grøntsagsmos som tilbehør, kan også få lidt ris med lidt sovs fra aftenen i forvejen, kan få lidt kogte grøntsager i hånden, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv. Men grøntsagsmosen er fortsat vigtig for at fylde lidt op. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. ca 13.30-14 med amning
Eftermiddag Kl. ca 15.30-16: Varier mellem de forskellige grødtyper, frugtmos, yoghurt, lidt bolle med smør, ost osv. Vand af kop.
Forsøg at undvære amning om eftermiddagen
Aften 17.30-18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Mad med sovs er generelt godt og hun må få næsten alt. Du kan lave farsbrød, bruge indmaden af en frikadelle, lave boller i karry, lasagne, flødekartofler eller mose kartofler og andre grøntsager med lidt brun sovs. De lidt gammeldags retter er ofte et hit hos børn. Giv hende kartoffelbåde, kogte pastaskruer, kogte blomkål og broccolihoveder i hånden, som hun selv kan sidde med. Vand af kop.
Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Mit råd er altså at du nu forsøger at tilbyde meget mere smagsfulde ting og sørger for at hun aldrig får helt det samme. Hendes lyst til at smage skal bibeholdes og hun må gerne blive glædeligt overrasket. Derudover er det vigtigt at amningen holdes nede på et minimum, så hun igen får plads i maven til anden og mere sufficient mad.
Rigtig meget held og lykke fortsat og dejligt at høre at far tager over, når du starter arbejde. Det bliver dejligt for de to, det er meget værd:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske