Svar: Urolig om natten - 8 mdr.
21. marts 2004
Alder:
8 mdr.
I er trætte allesammen og derfor er det nødvendigt at finde overskuddet, hvilket jeg sagtens kan forstå. Spørgsmålet er dog at finde ud af, hvorfor jeres datter vågner.
Tror du det er vanebetinget? At hun simpelthen vågner fordi hun jo et eller andet sted er vandt til at I kommer, når hun piver. Nogle børn vænner sig jo til at pive, når de mangler sutten eller lignende, fordi de fra helt små oplevet at den så bliver puttet i munden igen. Den vanebetingende afbrudte søvn opstår ved at man som forældre gennem længere tid reagerer på enhver lyd fra barnet.
I princippet skal man naturligvis reagere på sit barns lyde. Men små børn drømmer jo meget og de skifter imellem at sove tung og sove meget let, hvor intervallet kan være med kun en times mellemrum. Når barnet drømmer kan man opleve at det piver, klynker, græder, lave suttebevægelser, måske sætter sig op, kalder osv. men egentlig stadigvæk sover. Her kan det være en god idé at man lige trækker tiden lidt, for at se om barnet falder til ro af sig selv og ellers må man naturligvis gå ind til barnet, evt. give det lidt vand, stryge det over håret og putte det igen, så man hjælper det til at finde ro.
Det er meget fint at jeres datter sover i sit eget værelse, for man er ofte tilbøjelig til at vække hinanden. Det er også meget fint at du er opmærksom på at hun får mad nok, så hun ikke vågner fordi hun er sulten og det er vældig fint at du har fået tjekket hendes ører. Ørerne er jo ofte det der er problemet, netop når barnet ligger ned.
Har din datter været indlagt, da hun fik lavet sin undersøgelse? At være indlagt kan godt give hende en utryghed. Samtidig oplever hun også en masse i dagpleje og selv om hun er glad for at være der og trives, så har hun fortsat en masse oplevelser, der skal bearbejdes og det gør hun om natten. Hendes hyppige opvågninger kan derof rhogså handle om utryghed og det er derfor vigtigt at du er opmærksom på at trøste hende og berolige hende, så hun ikke føler sig alene. Det er dog en balance at være der for hende, når hun har brug for det og ikke at reagere for hurtigt, men lade hende selv finde roen.
Jeg tror bestemt at tiden vil arbejde for jer og ønsker jer fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske