Svar: Må ikke gå når han skal sove
16. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Det er meget vigtigt at du forsøger at finde ud af, hvorfor din dreng græder når du går. Hvis han protesterer fordi han hellere vil lege, ikke er træt nok osv. så skal du naturligvis vurdere om han skal puttes lidt senere eller om han vil falde i søvn, når han finder ud af at der ikke er underholdning.
Nogle gange græder han måske fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn og her vil det være godt at sidde hos ham, holde hænderne på hans lille krop, hjælpe ham til fysisk ro. Hvis han græder fordi han er utryg og bange, rejser sig ved tremmerne og græder ulykkeligt og tydeligt siger "gå ikke fra mig", så skal du naturligvis være der for ham - også selvom det er hårdt. Her må du så igen sidde hos ham, berolige, betrygge, holde i hånden, kærtegne og evt. tage ham op til dig, få ham helt til ro, før du atter putter ham. Det er her vigtigt ikke at gå fra ham.
Der er noget fornuftigt i at lære ham at falde i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Hvis han får flaske, kan det her være en god idé at udnytte dette og tilbyde flasken i sengen.
Det betyder fortsat rigtig meget for ham, at han kan se jer, for at han ved at I er der og at han ikke er forladt. Han er sandsynligvis så godt igang motorisk at han om dagen ikke længere sidder og putter og kæler som tidligere, men netop derfor søger han naturligt større fysisk kontakt om aftenen.
Behovet for nærhed har han altså stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Rejse sig, sætte sig osv. Det er okay, han må gernetumle lidt rundt og finde en rar stilling at sove i, inden han falder i søvn.
Hvis du skønner at hans gråd handler mere om at han søger underholdning og leg end om at han behøver tryghed og nærhed, så må du som sagt gerne gå. Når man vælger at gå skal man hele tiden vende tilbage og jeg anbefaler ikke at man forlænger tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Prøv også i løbet af dagen at 'træne' lidt uafhængighed med ham, forstået på den måde at det kan være godt at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan han lære ved at I f.eks. leger gemmeleg og det vil gøre det lettere for ham også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
Mit råd til dig i dag er altså at du forsøger at finde ud af hvad hans gråd handler om og derudfra vurderer, hvorvidt du skal blive hos ham eller gå kortvarigt og komme tilbage. Jeg er enig med dig i at 45 minutter er længe at sidde, men her kan du så måske opholde dig i nærheden, lave noget praktisk, eller hvis I vælger at gå frem og tilbage, så skiftes til det mor og far.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske