Brev:
Tilvænning til MME, hård mave mv.
17. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Tilvænning til MME, hård mave mv.
Kære Helen.
Min søn er nu 71/2 måned. Jeg ammer ca. 4-5 gange i døgnet. Jeg har nogle spørgsmål:
1) Jeg ammer ham kl. 19.30-20.00 om aftenen, inden han bliver lagt i seng. Han vågner så først kl. 02 - nogle gange først kl. 04 - for at blive ammet. Jeg kunne dog godt tænkte mig, at han snart vil sove igennem, men han vågner dog aldrig af sig selv inden midnat, hvor han evt. kunne blive tanket op. Har du et forslag til, hvordan jeg kan ændre rytmen lidt?
2) Han er helt klart kun til mors bryst :-) Jeg har flere gange prøvet at introducere lidt Allomin (NAN afviser han fuldkommen - bruger dog dette til grøden om morgenen) men han tager kun to-tre tår, og så gider han ikke mere. Jeg har prøvet at pumpe ud dog uden held. Jeg kunne efterhånden godt trænge til en aften sammen med min mand, men ved ikke lige, hvordan det skal kunne lade sig gøre.
Jeg har aldrig prøvet at give ham vælling - kan vælling erstatte en amning? Har du ellers nogle forslag til, hvordan jeg kan få ham til at tage lidt MME? Han har aldrig været vild med sutteflaske - vil dog godt tage lidt vand af den.
3) Jeg har prøvet at give ham sødmælk - virkede dog ikke helt overbevist om, at det var noget for ham :-) Er det fordi, at han stadig ammer, at han ikke bryder sig om smagen? Er det ok, at jeg venter lidt endnu med at gøre en indsats for at få ham til at drikke sødmælk? Han er ivrig vanddrikker.
4) Han har nu været i gang med grød i 2 måneder. Han får dog stadig hård mave og det kan være ret så generende for ham. Jeg giver ham sveskemos i grøden om morgenen - hvad ellers kan jeg gøre? Jeg giver ham kun 3 jerndråber (Profylac), da han jo får MME gennem mad om morgenen og kød til frokost og aften. Og jeg har lidt på fornemmelsen, at det netop er jerndråberne som giver ham hård mave.
Mange spørgsmål - glæder mig til at høre fra dig!
Hilsen mor