Svar: Tilvænning til MME, hård mave mv.
17. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, jeg vil besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de er stillet:o)
Det er sådan at din dreng faktisk allerede sover igennem. Man taler om at børn sover igennem, når de er i stand til at sove ca 6 timer uden mad, og det er din dreng jo nu. Jeg kan dog godt forstå at du gerne ville have, hvis de 6 timer kunne ligge fra kl. 24 til 06 i stedet for fra kl. 20 til 02 og selvom din dreng ikke vågner af sig selv inden midnat, så kan du godt forsøge at give ham mælk her.
Du kan tage ham op, du behøver ikke vække ham særlig meget og så lægge ham til brystet. De fleste børn vil kunne spise i søvne og på den måde vil han kunne blive tanket op og forhåbentlig så sove en lidt længere nattesøvn.
Alternativet er at forsøge at give ham en flaske sen aften, som han måske vil tage imod netop fordi han mere ellermindre sover og dermed ikke er så bevidst omkring, hvorvidt det er flaske eller bryst der er i munden på ham ... nogen garanti er der dog ikke :o)
Det lyder som om at der er to årsager til at din dreng ikke tager imod erstatning. Det ene er smagen - det smager simpelthen ikke så godt, som modermælk. Det andet er at spise af flaske - det lyder ikke som om at han kan finde ud af dette. Det er to forskellige måder barnet sutter på, når det spiser af flaske og bryst og det ses ofte at børn foretrækker enten det ene fremfor det andet. Det lyder hos jer som om at jeres dreng foretrækker den ægte vare og det kan man vel ikke fortænke ham i.
Vælling kan sagtens erstatte en amning, fuldstændig ligesom modermælkserstatning kan gøre det. Måske han bedre kan lide denne smag. Vælling skal dog også gives af flaske og hvis du gerne vil have en pause, hvis I forældre gerne vil i byen, så ville det være rigtig godt, hvis jeres dreng kunne tage imod en flaske. Hans mælkebehov er fortsat meget stort og det vil ikke være muligt for ham at dække behovet via en kop.
Modsat har han også en alder nu, hvor han spiser skemad og kan drikke af en kop og hvis I planlægger det sådan at du ammer inden I tager af sted, din dreng får skemad og vand eller mme af kop imens I er væk, sover en lur osv. så kan I godt tage væk i nogle timer. Sandsynligvis bedst om formiddagen og hen over middag, hvor han alligevel skal spise og sove en del ...
Sødmælk skal han ikke have for meget af. Det kan bruges i madlavningen men ellers er det først efter 9 måneders alderen at børn kan begynde at få mere komælk og komælksprodukter. Det bedste for ham er vand som tørstslukker - mælkebehovet stilles fint hos dig med 4-5 amninger dagligt.
For at holde maven igang er det vigtigt at du giver ham de grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og det er vigtigt at han får 4 måltider skemad dagligt - 2 x grød og 2 x grøntsagsmos. Også grøntsagsmosen skal varieres meget. Hvis det ikke er nok til at holde maven igang, så må du give ham laktulose. Det er meget vigtigt at maven fungerer.
Du skriver at du giver ham 3 jerndråber. Det er her meget vigtigt at han får fuld dosis jern, da du ammer. Den mme der indgår i madlavningen er ikke nok til at dække hans jernbehov. Han skal altså have fuld dosis. Du kan evt. prøve at købe Babyfer, som er et smagsneutralt jernpulver. Det drysses på frugtmos og gives med en ske. Det virker på nogle børn mindre forstoppende.
Der er ikke jern nok i kød til at dække hans behov, selvom han får kød i sin grøntsagsmos skal han fortsat have fuld jern ved siden af.
En plan for dagen til et 7 måneders barn, hvor der er plads til at I forældre kan tage i byen en dag, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt, brødskorper i hånden at sidde med selv. Vand af kop. Jerntilskud kan gives sammen med frugtmosen her.
Her kan du så amme og putte til formiddagslur og tage af sted sammen med din mand og en anden kan tage over og passe. Normalt vil det ellers være fint at forsøge at fjerne denne amning og så bibeholde amningen inden middagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Ammes her, hvis der ikke er ammet om formiddagen, er du ikke hjemme, så kan en anden tilbyde lidt mme af en kop og putte ved at trille en tur i barnevognen.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød, fisk, ris, sovs af forskellig slags, indmaden af en frikadelle af kød eller fisk, kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihoveder i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes i søvne.
24-06: Sover igennem uden mælk
Som du kan se vil det altså ofte være sådan at I bedst tager af sted i dagtimerne, hvor en anden så må tage over og tilbyde mme af kop. Ellers må din dreng undvære mælk imens du ikke er hjemme.
Flaske er det ikke sikkert at I får ham til at tage med du kan naturligvis forsøge. Prøv med en anden type flaskesut. Hvis du har forsøgt med silikonesut, så prøv med en flaskesut af naturgumme i stedet - evt. en anatomisk med ventil ... Hvis han ikke vil flaske/mme så se det positive i det: mme giver ofte mere hård mave end modermælk gør :o)
Håber ovenstående besvarer alle dine spørgsmål, ha en fortsat god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske