Svar: Stoppe med formiddagslur, hvornår?
17. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil være mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt, altså inden de flytter deres formiddagslur til frokost og så sover en lidt længere lur. Og med den aktivitet din datter lægger for dagen, så lyder det umiddelbart sandsynligt at hun fortsat har behov for sine to lure dagligt ... der findes dog undtagelser, så hvorvidt du skal prøve at putte hende senere må komme an på en prøve.
Hvis hun vægrer sig meget mod at skulle sove om formiddagen, så kan du prøve at rykke hendes sovetidspunkt frem og putte hende senere og senere for at se om en lidt længere lur vil gøre en forskel. Men hvis hun virker til at falde i søvn ret hurtigt og uden problemer, når du putter hende om dagen, så skal du ikke ændre på hendes dagssøvn, så har hun brug for sine to lure.
Det er meget normalt at børn i denne alder, hvor der sker så meget med dem motorisk, hvor de bevæger sig rundt, får flere og flere stimuli osv. har svært ved at lade roen komme over sig, svært ved at overgive sig til søvnen. Og når de endelig sover, så sover de ofte også meget uroligt og man skal ind og hjælpe dem med at skifte stilling, blive lagt ned, puttet osv. flere gange. Det hører alderen til og det ændrer sig i takt med at hun bliver dygtigere motorisk om dagen.
Netop fordi børn i denne alder har en utrolig stor udforskningstrang, så sover de ofte også lidt mindre end tidligere og det kan som du skriver virke som om at de ikke sover nok. På den ene side vil de ikke sove, men vil lege, udforske og opleve, selvom de på den anden side, virker trætte og til at have behov for mere søvn. Også dette er en fase.
Gennemsnitligt vil børn i denne alder altså have behov for 2 lure dagligt. Ofte vil de sove sammenlagt måske 2½ time. Det vil ofte være en formiddagslur på f.eks. 45-60 minutter og en middagslur på 1½ time eller lignende. Om natten vil de sove ca 11-11½ timer - deres samlede søvnbehov vil være ca 14 timer i døgnet.
Din datter sover derfor som hun skal. Hun sover ca 2½ time i løbet af dagen og sover fra ca 20-6.30. Det lyder helt fint. At hun nogle dage sover ½ time mindre og andre dage så måske lidt mere, det gør ikke spor. Det er fordi hun har den alder hun har og hun lyder til at kunne regulere sit behov fint. Jeg synes derfor du skal forsøge ikke at putte hende alt for tidligt om aftenen, men i stedet gå ud fra at hun først skal sove kl. 20-20.30 ...
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske