Brev:
Søvn, amning og komælk
17. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Søvn, amning og komælk
Kære Helen!
Velkommen tilbage fra ferie, håber du nød den:-) Vi er i hvert fald glad for at have dig tilbage!
Her gik/går alt faktisk rigtig godt. Vores søn er nu 10 mdr., vejer ca. 10 kg og er næsten 80 cm lang. Han kryber i bedste soldaterstil, står på alle fire (men det går for langsomt fremad i forhold til det andet), sidder sikkert, rejser sig ved alt og piller selvfølgelig i alt. Han er en glad dreng, der elsker selskab og har masser af gå-på mod og nysgerrighed.
Det er dejligt at have sådan en dreng, men det kan også give lidt frustrationer ind i mellem, fordi han er mindre god til at slappe lidt af og give slip på dagen/oplevelserne. Dette resulterer i at han ikke får helt den søvn han skal have (tror jeg nok).
For det første er han ikke så god til at give slip på dagen om aftenen på trods af et helt fast putte ritual og at han næsten falder i søvn ved brystet. Når han så kommer ind i sin seng skal der så holdes fest - vi går ind og lægger ham ned, betrygger ham i at vi er der men han får også lov til at brokke sig lidt. Tit falder han først i søvn 20.30-21 og er så klar til dagen igen kl. 5.30. Jeg har forsøgt at amme ham kl. 5.30 og få ham til at sove videre, og det har lykkedes nogle gange efter måske ½ time, men her på det sidste virker det ikke - så har jeg måske skullet bruge en time og så har jeg ikke gjort det, fordi jeg selv bliver lidt frustreret.
Vores dag ser således ud:
Vågner 5.30 - forsøger at få ham til at sove igen men efter en time står vi op. Ammer ham her - han er helt desperat efter brystet
Morgenmad ca. 7.30 (havregrød)
Formiddagsmad 8.30 (½ banan, en ½ bolle e.a.)
Puttes ca. 9 og sover mellem 9.15 og 9.30
Sover ca. 1½ time
Frokost 11.30-12
Ammes ca. 13.30-14 og puttes herefter
Sover her mellem ½ time til 1½ time - det sidste stykke tid dog kun ½ time til 45 min.
Eftermiddagsmad kl. 16
Aftensmad 18
Ammes 19.30 og puttes herefter
Er det helt hen i skoven? Men jeg synes måske ikke han får helt nok søvn, er det bare mig? Grunden til at jeg ikke tror han får nok søvn er også at hans ellers glade jeg mange dage er erstattet af en sur, ked af det, frustreret dreng der gnider øjne hele tiden, men hvis jeg forsøger at putte ham kan det tage en hel time inden han falder i søvn. Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Han har i et stykke tid hostet en del og det er det jeg synes han vågner ved om morgenen. Vi var ved lægen igår og han synes vi skulle prøve med astmamedicin pga. den langvarige hoste og fordi han har haft noget børneeksem-lignende udslæt (er også disponeret herfor via far).
Så altså hvad siger du til søvn og plan for dagen og har du et eller flere gode råd så vi kan få ham til at sove lidt mere? Helst lidt længere om morgenen... Vågner han fordi han er vant til at blive ammet, og skal vi droppe amning på det tidspunkt?
Jeg vil også høre generelt med amning - skal jeg droppe en, så han bliver ammet 2xdagligt? Hans havregrød laves med 1½ dl mme efter råd fra sundhedspl. Hun sagde at vi skulle putte lidt ekstra i maden fordi han er ikke er den tykkeste og samtidig er så aktiv, så det gør vi plus 1 tsk fedstof som det anbefales.
Og lige det sidste spørgsmål: Komælk har han ikke fået endnu og jeg er lidt i tvivl pga. alt det her med astma og børneeksem osv. Hvad siger du? Jeg skal først starte arbejde når han er 1 år (knap) så jeg kan sagtens blive ved med at amme lidt endnu.
Har lige læst det hele igennem - søvn, amning og komælk - det var vist det jeg skulle spørge om:-) Det blev igen et langt brev... Fortsat god sommer.
Kærlig hilsen fra os