Svar: Søvn, amning og komælk
17. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med jer
Jeg synes det lyder som om at I har en dreng, der er godt igang med sin udvikling på en sund og rigtig god måde og det er helt normalt at han i denne alder har for travlt til at sove særligt meget og derfor sover mindre end han egentlig burde. Det ændrer sig dog igen ...
Samtidig bliver han naturligt mere træt på grund af hans store fysiske aktivitet, og det må her også medtænkes at han vil blive mere træt, hvis han har problemer med astmatisk bronkitis. Hans pylren om dagen og dog fortsat vægring mod at skulle sove skyldes altså sandsynligvis en blanding af at han er træt men samtidig har en alder, hvor han netop som du skriver, har rigtig svært ved at give slip.
Det kan nogle gange lade sig gøre at lægge sig med ham i løbet af dagen og på den måde få ham til at sove lidt længere. Andre gange dur det ikke, så ender det med at mor sover og lillemanden tumler rundt:o)
Din plan for dagen ser fin ud, aldersmæssigt vil det være relevant med 2 amninger dagligt, en tredie kan bibeholdes, hvis du ikke tilbyder surmælksprodukter. I forhold til allergi, så skulle der ikke være problemer med at tilbyde komælk til en dreng i din alder, med mindre han har mælkeallergi - og det vil du jo ikke vide, uden at du tilbyder ham komælk. Hvis du bruger mme i madlavningen, så vil dette også indeholde komælksprotein med mindre du bruger en af de specielle allergierstatninger.
Jeg tænker derfor at din dreng naturligt burde kunne tåle at få lidt komælk og at du f.eks. gerne må give ham en portion tykmælk eller lignende. Ved siden af dette kan hans mælkeindtag så dækkes af de to amninger dagligt.
Nogen vælger at lægge de to amninger om aftenen, simpelthen for at undgå den tidlige morgenvågning, hvor barnet vågner fordi det har behov for mælk. Ved at amme aften og sen aften, kan barnet således nogle gange sove lidt længere og så stå op og starte dagen med en portion havregrød i stedet for brystet.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Forsøge evt at undvære amning, ved i stedet at amme inden midnat.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ banan, ½ bolle, ost i stænger osv. som nu, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellig smørbart pålæg, gerne fiskepålæg af forskellig slags. Rester fra aftensmaden osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30-14 (amningen kan erstattes med surmælksprodukt efter middaglur)
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, kød, fisk, ris, pasta, sovs af forskellig slags, grøntsager. Fortsat noget der moses og mad i stykker ved siden af. Begge dele er vigtigt. Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning mere eller mindre i søvne mod at kunne sove til 6-7 om morgenen ...
Det er normalt for alderen at sove ca 2½ time i løbet af dagen og ca 11½ time om natten. At det kan variere lidt frem og tilbage med +/- ½ time er helt normalt. Hvis barnet sover meget om dagen f.eks. sover 3-4 timer, så vil natten naturligt være det kortere og modsat. Det du beskriver lyder som sagt helt normalt for alderen og den udviklingsfase han går igennem lige nu.
Jeg tror jeg nu er kommet igennem det hele .. håber du er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske