Svar: Søvnproblemer dag og nat og brug af slynge
17. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Det er helt okay at du bruger slynge. Det må du meget gerne, det er praktisk, giver din datter en masse nærhed, fysisk kontakt, tryghed, samtidig med at du får noget praktisk fra hånden fordi du trods alt har hænderne lidt fri. Samtidig giver slyngen dig mulighed for at studere hende, lære hende godt at kende, se alle hendes små signaler og reagere på dette og slyngen belaster ikke hendes rygsøjle på samme måde som en bæresele f.eks. kan gøre.
Det er dog samtidig også en god idé at lære hende at sove i sin barnevogn og især at udnytte sommeren og det trods alt lidt varmere og bedre vejr til dette. Det vil være godt at hun lærer at sove i sin vogn og føler sig tryg ved dette også fremover. Det er jo i mange år at hun vil have behov for middagslur og det er trods alt begrænset hvor mange år du kan gå rundt med hende sovende i en slynge ... :o)
Så når du oplever at hun er urolig, ked at det, har ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed så synes jeg du skal bruge slyngen. Men når du oplever at hun efter at have spist, virker afslappet, mæt og veltilpas, så synes jeg du skal prøve at putte hende i barnevognen.
Du skal regne med at hun nu har behov for ca 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Rutinerne og rytmen bliver anderledes i takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad osv. og det er helt normalt at hun med den alder hun har nu, sover uroligt, kortvarigt og i det hele taget viser større interesse for verden end for at sove.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske