Brev:
Madplan for min søn på 7 mdr.
17. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Madplan for min søn på 7 mdr.
Hej Helen
Vores Nikolai er nu blevet 7½ måned og han trives rigtigt godt. Han er dog en lille fyr, som kræver meget aktivitet for ikke at kede sig. Jeg har tidligere været inde og læse om High need babies, og jeg synes de fleste af kendetegnene passer godt på vores Nikolai.
Men nu til mine spørgsmål, der hovedsageligt drejer sig om nogle råd til en kostplan. Jeg ammer stadigvæk, men er begyndt at trappe lidt ned, da han skal starte i dagpleje om 3 mdr. Grunden til jeg gerne vil have god tid til nedtrapningen er, at Nikolai har haft stort behov for at blive ammet - ja de første 3-4 mdr. hver anden time. Da han ikke bruger sut, har det også i mange tilfælde været en trøst og tryghed for ham at blive lagt til.
Mellem 04 og 06 ammes han et par gange
7.30 morgenmad (havregrød eller øllebrød med flødeskum eller mælk)
Formiddagslur mellem 9 og 10
10-10.30 formiddagssnack - frugtmos eller yoghurt eller begge dele
12.00 Frokost 1/4 rugbrød med leverpostej samt grønsagsmos fra aftenen før
mellem 12.30 og 13.30 puttes han
ca. 15.00 ammes + evt. lidt rismelsgrød eller lidt rugbrød med smørost
17.30 aftensmad mos + kødboller eller kogt fisk + frugt mos
18.30 ammes
20.30 puttes med flaske (ca. 150 ml. NAN2) eller ammes, hvis jeg har mere mælk.
Nogen gange har jeg ammet ham om formiddagen, men når jeg gør det hænder det, som oftest, at han gylper/kaster op. Og det fungerer faktisk de fleste dage med at springe denne amning over.
Han sover ikke igennem endnu, men nogen gange, har jeg held med at give ham lidt vand, når han vågner, hvorefter han så sover videre. Han ammes/flaskes i søvne, og lægges herefter i sin egen seng. For ca. 3 uger siden, forsøgte jeg i en uge at lægge ham i sengen, mens han var vågen, men han blev helt hysterisk og skreg til kl. 23 om aftenen, så det endte med at jeg måtte tage ham op. Det skal lige siges, at han ikke vil tage sut. Så jeg er nok kommet til den konklusion, at indtil videre bliver han ammet eller flasket i søvn. Hvis han får en flaske giver jeg ham ca. 150 ml. - er det nok?
Jeg har brug for at høre om min madplan skal justeres? og også om jeg kan begynde at variere det lidt mere f.eks. give ham ris og pasta, og i givet fald skal det så moses?
Du skriver til andre at frisk frugt i hånden er godt - er det f.eks. æbler skraldet og skåret i både, som han kan bide af? Jeg skal lige sige, at jeg er lidt nervøs, når jeg f.eks. giver ham rugbrød, for at han skal få det galt i halsen, så jeg har derfor indtil videre lavet alt frugt som mos til ham.
Du må også gerne komme med forslag til mellemmåtiderne - jeg har givet ham yoghurt skal det være natural eller må jeg købe det med frugt i? Han virker til at kunne lide det meste, men agurke stave vil han ikke ha´ ej heller torskerogn.
Og jeg vil også gerne vide om han får nok mælk gennem min amning? Jeg vil ikke have noget imod fortsat at amme om aftenen og tidlig morgen, også efter han er startet i dagpleje (hvilket han gør, når han er 10½ mdr.) men hvor længe er det nødvendigt?
Så har vi en lille diskussion gående herhjemme min mand og jeg. Når jeg laver frugtmos og grød bruger jeg en lille smule sukker. Men min mand synes, der skal mere sukker i, og synes jeg går for meget op i hvad sundhedsstyrelsen anbefaler. Kan du fortælle lidt om, det har nogen konsekvenser, hvis små børn får for meget sukker og hvad er for meget?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Susanne