Svar: Madplan for min søn på 7 mdr.
17. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Det lyder umiddelbart som om at Nikolai stortrives og er begyndt at spise godt. Det er dejligt at du har fundet ud af at adskille skemad og mælkeindtag og at han om dagen falder i søvn uden brystet og også holder maden i sig:o) Det ved jeg jo at I tidligere har haft problemer med.
Hans mælkebehov er fortsat stort og det betyder at han nu, hvor han er 7½ måned gammel fortsat har behov for 4 amninger eller flasker dagligt. Hvis du således ikke ammer særlig meget om dagen, så er du nødt til at give ham ekstra mælk om aftenen og det kan derfor være et naturligt behov for ham at søge brystet om natten ... I 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3 amninger/flasker dagligt (svarende til ca 600ml mælk) og først i 10 måneders alderen nedsættes til amning/flaske 2 gange dagligt.
Du må amme så længe I begge har det rart med det og det er også fint at du erstatter amning med flaske, hvis I har det godt med det og det fungerer. Du kan overveje om du vil forsøge at lægge ham til brystet eller give en flaske sen aften, hvor han kan spise mere eller mindre i søvne, mod at du så kan springe amningen midt nat over og i stedet nøjes med en tidlig morgenamning.
Du må meget gerne give mad i stykker og mere og mere familiemad, med den alder han har nu. Du kan lave mosen lidt grovere i konsistensen, hvis han kan kapere det. Nogle børn har det også bedst med at mosen er fint i konsistens og at de så ved siden af får mad i stykker, som skal tykkes. Det er også en mulighed. I takt med at han bliver bedre og bedre til at tygge, kan du give ham brødhapsere af forskellige slags, godt kogte pastaskruer osv.
Med hensyn til frugt, brødskorper osv. i hånden, så vælg i første omgang den lidt bløde frugt. Det kan være appelsinbåde, stykker af melon, blommer, fersken eller et jordbær. Netop æble er meget hårdt og knækker let, det kan derfor let sætte sig fast i halsen. Hold i øvrigt altid børn der spiser selv under opsyn ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød, vand af kop
Formiddag 9: frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 Hvis det fungerer bedst med lur inden formiddagssnack, så gør du bare det
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rugbrødshapsere med sildepostej, makrel, rognguf, smøreost eller lignende. Evt. et ½ hårdkogt æg eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15: Evt. amning, flerkorsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han må få stort set alt, det kan være kartofler moset med lidt sovs og små stykker af indmaden af en frikadelle ved siden af, det kan være boller i karry, spaghetti og kødsovs, lasagne, farsbrød og lignende. Mad som tager udgangspunkt i jeres mad og de lidt gammeldags retter er ofte gode til børn. Vand af kop.
Puttes til natten med amning og/eller flaske som nu ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning eller flaske for at sikre mælkebehovet og undgå opvågning midt nat kl 03/04 ...
Der er for mig at se ingen problemer i at du ammer eller giver flaske lige inden din dreng skal sove. Han er stadig ikke ret gammel og det er helt normalt at have behov for dette. Det er isærdeleshed flot at din dreng ikke behøver det før sine lure om dagen ... Så at han har det behov om aftenen, skal du tage helt stille og roligt.
Med hensyn til yoghurt, så må han gerne få dette, dog er det først fra 9 måneders alderen at komælk og komælksprodukter bør udgøre en større del af hans indtag. Vælger man at tilbyde lidt surmælksprodukt, så er det en god idé at vælge de neutrale produkter og selv tilføre frugtmos for at søde det, fremfor de industrielle produkter, som er meget søde til børn. Alternativt kan man faktisk også købe yoghurt produkter fra f.eks. Nestle på glas, som er bedre for barnet end en almindelig sødmælksyoghurt med frugt.
Med hensyn til sukker i grød og frugtmos, så er det sådan at børn generelt får meget sukker i dag. Sukker er dog naturligt for børn at spise og de foretrækker den søde smag - modermælk er naturligt også meget sødt. Tilsat sukker er ikke et nødvendigt næringsstof, og det anbefales, at vi maksimalt får 10 % af vores energiindtag fra sukker og råderummet for børn er meget lille. Hvis man således kan lære barnet at spise mad uden sukker er det langt at foretrække.
Frugtmos kan godt blive meget syrligt og nogle gange surt i smagen og kræver derfor lidt sukker og det må du naturligvis gerne bruge i din hjemmelavede mos. På samme måde kan man godt søde grød, hvis det så gør at barnet spiser - altså hellere søde en lille smule og så sikre barnet mad, end at servere noget som er for surt eller syrligt og barnet så ikke spiser.
Men det er altså et spørgsmål om generelt at holde sukkerindtaget nede. Da din dreng fortsat ikke er særligt gammel, så er det naturligvis begrænset, hvad han tilbydes af usunde fødevarer, men børn lærer af det det ser vi andre gør, det vi andre spiser og det er især slik, kager, chips, saft og sodavand der er de største syndere, når man taler om sukker og for højt sukkerindtag.
Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer hvis de får for meget sukker. Nogle børn tager tydeligt på i vægt med det samme, hos andre sker vægtøgningen først senere. Børn kommer også let til at mangle vitaminer, mineraler, protein osv. alt det de skal have fra en god og sufficient kost. Deres mave rummer ikke ret meget og fyldes den med sukkerholdige fødevarer som f.eks. kiks, kager og slik, så er der bare ikke plads i maven til mere sufficient kost. Det går ud over deres vækst, deres knoglebygning osv.
Børn kan også blive utroligt humørsvingende af at få for meget sukker. Nogle børn bliver ligefrem hyperaktive, andre utroligt pjevsede og humørsvingende. Det kender vil også fra os selv, hvis vi har lavt blodsukker, så har vi det rigtig dårligt, sukker hjælper kortvarigt, men når det atter klinger af, så har vi brug for mad, sund mad igen. Humøret er bare bedre, overskudet er bedre, når vi spiser og lever så sundt som muligt og man skal igen huske at små børn ikke har plads til særligt mange udsving. Deres lille mave rummer ikke ret meget.
Det er altså vigtigt generelt at vælge sine fødevare med omhu og overveje, hvad det er man køber og hvad man giver sit barn. Når jeres dreng bliver ældre, så vil I komme i den situation at I står og ser på morgenmadsprodukter. Havregrød er generelt et rigtig godt valg, men hvad kan man ellers vælge ...
TÆNK har testet morgenmadsprodukter og ud af de 37 produkter de testede dumpede de 29. I følge forbrugerstyrelsen, så vil produkter med mere end 10g sukker pr 100g være uegnet som morgenmad. Og ifølge deres test, så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g. Derudover skal man naturligvis vælge uden om alt, hvad der har med chokolade at gøre. Havregryn er et godt valg, havrefras/minifras kan også bruges og Vægtkonsulenternes Morgenknas er også en mulighed.
Jeg ved godt at I ikke står i den situation lige nu, men nævner det fordi det er aktuelt at se på hvad børn indtager af sukker og fra starten give sit barn gode vaner. Derfor:
Hvis Nikolai spiser sin frugtmos uden sukker, så er det fint for ham, så lad ham endelig gøre det, så behøver du ikke tilsætte ekstra sukker. Modsat, hvis han ikke vil have det, så er det fint at søde det lidt - det er trods alt vigtigt at han spiser.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske