Brev:
Udvikling, ritualer og adfærd
17. juli 2008
Alder:
20 mdr.
Udvikling, ritualer og adfærd
Hej Helen,
Så er jeg på banen igen og jeg vil allerede på forhold undskylde hvis spørgsmålet bliver lidt langt.
Vores søn udvikler sig pt. i en rivende fart og vi kan efterhånden på daglig basis, både se og høre fremskridt i det han kan og det sprog som er ved at tage form.
Magnus er enormt søgende efter udfordringer i dagligdagen og ikke kun i form af fysisk aktivitet, men også i form af sprog, leg og indlæring.
F.eks, så er det nu ikke nok at lægge puslespil som normalt, nu skal puslespillende lægges med bagsiden op eller også skal vi gemme nogle brikker væk. Her fortæller han så med enten lyde (som dyr) eller ord hvilken brik han skal have og peger på stedet den skal lægge. Han har pudslespil nu til op til 3 år - så det kan ikke være fordi dem han har er for lette!
Hans sprog er også utroligt. Forleden da far legede med bold med han, gemte far bolden bag ryggen og spurgte: "Magnus, hvor er bolden". Her tabte vi både kæbe og mund, da det lille væsen sagde: "der bag dig"......og vi prøvede flere gange - samme svar.
Samtidig skal vi konstant hoppe der hjemme, både på gulvet og ned af højder f.eks i haven - ja det er som om vi er gået i total træningslejr med Magnus - og nu har han opnået det han ville, han letter fra gulvet når han hopper.
Når vi skal læse bøger, hvilket han elsker, så er det ikke nok at tage en bog eller 2 og tage med hen og læse. Nej, der skal først skabes en udfordring. Enten skal vi spørge om hvilken bog han vil læse og han udtrykker sig via ord og lyde. Eller også skal vi tage en 3 - 4 stk med og skal sige: " Magnus tag bogen om ænderne", og så vælger han den. Der er ikke nødvendigvis billeder af ænder på forsiden af bogen!
Sproget er ret godt og en masse ord, men også sætninger er allerede på plads. Han forholder sig til "oppe og nede", "ude og inde", "for og bag" og kan selv udtrykke dette.
Han "suger" alt ud af alting og når vi er på ferie eller bare ude at opleve, så kan man virkelig se, hvordan han tænker, opfanger nye ord, bearbejder det han ser.
Nu spørgsmålet:
Skal vi som forældre blive ved med at give ham udfordringer, skal vi "bare" følge med i hans ritualer og øvelser og bakke ham op i disse. Jeg er jo utrolig bange for at sætte for mange "præstations" øvelser op, som han tror han skal efterleve.
I vuggestuen er han utrolig glad, kærlig og meget social. Han elsker at lege, men søger også udfordringer her.
I den sidste periode (1 mdr. ca.) er det kun mor der duer til alt. Putning, badning, leg, læsning mv...ikke far. Han bryder fuldstændig ud i gråd, hvis jeg ber´ ham om at gå til far og læse bøger. Det er som om, at det kun er mig der kan opfylde de behov han har og at far slet ikke duer (iflg. Magnus).
Er det bare en periode vi er i igen?
Han sover heller ikke så meget, kun 1 time til middag (1,5 hvis vi er heldige) og 10,5 - 11 timer nat....kan det være rytmen han er ved at lave om?
Pyha - håber ikke du er blevet alt for træt af læsningen, håber du kan hjælpe en til tider bekymret mor, som har en søn med den største appetit på livet:-)