Svar: Udvikling, ritualer og adfærd
17. juli 2008
Alder:
20 mdr.
Kære mor
Jeg bliver bestemt ikke træt af at læse dit brev. Du beskriver jo en fantastisk lille dreng, som stortrives på alle måde, og som virkelig er godt igang med sin udvikling. Han er bestemt en kvik dreng og hvor er det dejligt:o)
Man skal ikke pace børn, altså forsøge at få dem til ting, som de udviklingsmæssigt (fysisk og mentalt) ikke er parate til. Men man må meget gerne støtte dem i den udvikling de er igang med og derfor må du naturligvis gerne give ham små udfordringer i dagligdagen. Han synes jo det er sjovt og vil jo selv rigtigt gerne - oplever du at det bliver for meget, så stopper du naturligvis med det samme.
Han er stadig ikke så gammel og derfor er det svært at sige noget om, hvordan han videre vil udvikle sig og hvad han er for en dreng. Børn er ikke ens og de lærer meget forskelligt. Nogle børn lærer ting meget hurtigere end andre børn, de skal kun have tingene vist en enkelt gang, så husker de det og ved det til næste gang. De optager og forstår simpelthen information lidt hurtigere end andre børn gør.
De skal naturligvis mødes netop der, på det niveau de har uanset hvilket niveau det så er på. Det er bedst for barnet, for hvis man ikke møder barnet, hvor det er, så vil barnet føle sig forkert, føle sig dum, føle sig anderledes og der er jo intet i vejen med at være som man er. Derfor skal børn altid vide at de er dejlige, skønne, elskelige, fordi de ligepræcis er den de er og ingen andre og det lærer man dem blandt andet ved at møde dem på deres niveau.
Med hensyn til at hans pylrede periode og morsyge, så handler dette sandsynligvis om at han lige nu går igennem en udviklingsfase, hvor han fornemmer lidt mere fare. Altså at noget kan være farligt. Han løber, falder og slå sig. Eller han klatrer op og kan ikke selv komme ned. I vuggestuen tager børnene legetøjet fra ham, skubber til ham eller lignende. Livet er således ikke så simpelt som det var en gang og det betyder at han naturligt lige nu bliver lidt mere tryghedssøgende.
Det er fint at du tager over, men lad også far komme lidt på banen, så far fortsat også kommer ind og siger godnat, så far fortsat er den der bader osv. Jeres dreng skal mødes, men far skal heller ikke skubbes helt ud.
Med hensyn til søvn og søvnbehov så er det umiddelbart fint med 1-1½ times middagslur og ca 11 timers nattesøvn. Sover han lidt mindre nogle dage er det også helt okay - her må du tro på at han regulere det fint selv.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske