Svar: Kan barnet få for meget jern?
21. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Hos børn der med sikkerhed får 400ml jernberiget modermælkserstatning eller tilskudsblanding dagligt er det ikke nødvendigt at give jerndråber.
Barnet kan godt få for meget jern. Akutte forgiftningssymptomer kan ses hos børn der f.eks. har indtaget store mængder jerntabletter eller jerndråber. Forgiftningerne kan være alvorlig og har man mistanke til at ens barn har fået fat i glasset med jerntabletter, kræver det indlæggelse. Symptomerne vil være kvalme, opkastning, blødninger i maveregionen og skader på leveren.
Det er dog vigtigt at man som forældre ikke er bekymret ved at give jern. Det er kun ved store mængder at barnet kan blive forgiftet, man skal bare sørge for at overholde den anbefalede dosis.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske