Svar: Ammestop og aftensmad
17. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
I skal naturligvis se på jeres datter samlede indtag af mad, hvis bare hun spiser lidt til alle måltider, så er det godt og det er helt okay at I supplere med lidt grøntsagsmos til frokost og lidt godnatgrød om aftenen, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Det er rigtig vigtigt ikke at vise hende for stor opmærksomhed, hun er så bevidst at hun er helt klar over at det at lukke munden for maden giver en særlig reaktion fra jer. Det er derfor vigtigt at der er madro. Vær også opmærksom på at det kan være mere interessant for hende at lade mad falde ned til hundende end at spise det selv, hvis hun nu er bevidst om at de er der. Derfor skal hundende måske væk fra bordet, hvis de ikke allerede er det.
Men ellers er grød og grøntsagsmos som supplement helt fint. Med i dagplejen kan hun evt. få en rest fra aftensmaden eller I kan købe et glas med grøntsagsmos passende til hendes alder. Det kan bruges som smørbart pålæg på brød eller det kan gives som supplement på en ske, så hun hele dagen igennem bliver fyldt godt op.
Derudover vil hun fortsat have behov for bryst 2 gange dagligt eller alternativ en flaske med 2 x 200ml mme eller vælling. Da du tilsyneladende har fint med mælk, tænker jeg at du derfor skal overveje om det er nu du vil stoppe amning, eller om du kan bibeholde amningen 2 måneder endnu, så hun får sit mælkebehov dækket indtil 12 måneders alderen ... Ønsker du at stoppe amning, så vil det være godt hvis hun får mme og altså gerne når op på 400ml dagligt, så er hendes jernbehov også dækket:o)
I skal også sikre jer at maven fungerer og at hun ikke har hård mave. Det spiller også ind på hendes appetit, at der er gang i maven. Med hensyn til den røde numse, så kan du forsøge med kogtvandsklude. Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de rene kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Hvis dette ikke er nok, så kan en helt hudløs numse nogle gange redes med inotyolsalve, som du køber på apoteket. Det er ikke en salve du skal bruge hver dag, men du skal bruge den som en behandling. Smør et tyndt lag på ved hvert bleskifte og
som regel vil man kunne se en ændring meget hurtigt. Når huden er helet op, så skifter du over til en forebyggende salve eller kan helt undvære.
En forebyggende salve kan være en almindelig babysalve, som er lidt som vaseline. Man kan også købe en barrierecreme - det der er vigtigt er at du sikrer sig at der ikke er parfume eller hormonforstyrrende stoffer i det du køber og hensigten er at lægge et tyndt lag på huden, som forhindrer syren fra urin og afføring i at trænge ind i huden.
Hvis der er tale om kun lidt rødme og irritation, så kan man også bruge lidt zinksalve eller man kan bruge en Pantothenol creme eller salve fra Medic Team.
Tilbage til ammestop og afslutning af dette når du beslutter dig for at det skal være, så kan det fint at udnytte at hun allerede nu viser tegn til at kunne undvære. Men da du lyder til at have meget mælk, så lyder det som om at det kan være nødvendigt for dig at malke ud, så brystet ikke pludselig står fyldt med mælk uden at blive tømt. Det er dog en fornemmelsessag. For at gøre nedtrapningen så blid som muligt, så vil det være en god idé at fjerne den ene amning først, så der kun er en amning tilbage. Og det er så når denne skal fjernes at du må overveje om du et par gange er nødt til at malke ud. Som regel vil kroppen automatisk nedsætte mælkeproduktionen, når der ikke er efterspørgsel, så hvis du forsøger at trappe ned over lidt tid, så kan din krop forhåbentlig følge med uden problemer.
Da hun er 10 måneder nu og har brug for din mælk til hun er ca 12 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme hende en måned mere et par gange dagligt og så trappe ned til kun en gang dagligt. Så slipper du også for at skulle få mme i hende - hun kan drikke lidt mælk af kop og også spise tykmælk, ost osv. så hun på den måde får lidt mere mælk. At introducere en flaske på nuværende tidspunkt vil være skørt, hvis hun ikke er vant til at få det.
Så tror jeg at jeg kom igennem det hele, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske