Svar: Putte igen igen igen
17. juli 2008
Alder:
17 mdr.
Hej med jer
Malthe har aldrig sovet særlig godt, men nu var det ellers lige begyndt at gå lidt bedre, så jeg er da ked af at se dit brev idag ...:o(
Jeg synes det er uholdbart at bruge 3 timer på at få ham til at sove. Det kunne i princippet være fint nok, hvis han bare lå i sin seng og tumlede rundt og var tilfreds med det, men hvis han kræver at I skal være i nærheden så længe, så dur det ikke.
Derfor er mit umiddelbare forslag at I simpelthen lader være med at putte ham til I er sikre på at han er træt nok til at kunne falde i søvn på max 15 minutter. I kan og skal ikke bruge 3 timer i soveværelset, så tag ham med tilbage i stuen og vent til han er putteklar. I skal ikke tumle med ham, sæt jer og se fjernsyn, lad ham være på sofaen med sin dyne eller lege stille med lidt legetøj eller lignende.
Jeg kan ikke huske om jeg har givet jer billedet med søvntoget før, men så får I det en gang til:o) Forestil jer at der kører et søvntog og at det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Misser man et tog, så er man nødt til at vente til næste søvntog kommer forbi og misser man også dette, så må man vente på det næste. Nogle gange kører togene med 20 minutters interval, andre gange er der 40 minutters drift og I skal forsøge at nå toget, når det er der.
Ved at tage det sidste tog, så kan I opnå at han oplever det at lægge sig i sin seng med at skulle falde i søvn hurtigt. Han lægger sig, får en historie, holder lidt i hånd og sover. Nemt, trygt og hurtigt. Når han har denne erfaring i sin krop, så kan I flytte tidspunktet for putning. Flyt det 15 minutter frem hver aften, således at hvis I putter ham kl. 22 første aften, så kl. 21.45 næste aften, 21.30 den næste osv. Til sidst vil I kunne putte ham kl. 20-20.30 som vil være en passende tid for ham at falde i søvn på.
Ovenstående metode kræver samtidig at han ikke sover mere om dagen end han plejer, han middagslur er fortsat på det tidspunkt og i den længde som den plejer at være. På den måde vil han også begynde at mærke om aftenen, hvad det vil sige at være træt, hvad det vil sige at have behov for at komme i sin seng for at sove og det er en erfaring som han har rigtig godt af at fornemme.
I spørger om almindelig mad kan have en indflydelse på søvnen og i kraft af hans alder er det naturligvis vigtigt at han spiser godt og aldersmæssigt relevant - altså får familiemad. Hvis I oplever at han om aftenen er træt og derfor har svært ved at koncentrere sig om aftensmaden og derfor ikke får mad nok, så sker der dog ikke noget ved at I supplerer med en portion havregrød inden sengetid:o)
Rigtig meget held og lykke med de gode sovevaner - igen igen igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske