Brev:
Er han utryg?
17. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Er han utryg?
Kære Helen.
Min søn, Marius, er nu 8½ måned gammel og meget, meget livlig.
Så livlig at han aldrig sidder stille, med mindre han har fundet noget spændende på gulvet.
Så livlig, at han knapt gider sidde hos sin far og mor mere, i hvert fald ikke i ret lang tid ad gangen. Han kravler op og ned ad én, når man sidder med ham.
Så sent som i dag har han lært at rejse sig op ad ting, hvilket naturligvis resulterer i fald og gråd og trøstning.
Han har altid travlt.
Så travlt at han af og til virker forvirret. Det er blevet sværer at få øjenkontakt med ham i mere end 1 sekund ad gangen. Han bliver utålmodig og trækker sig væk fra os (faren og jeg) ved at skubbe fra med hænder. Nogle gange gør det ham så glad at komme på gulvet, og andre gange ikke, så vil han hverken det ene eller andet.
Faren leger ofte ret vildt med ham, og det får Marius til at grine. Men kan det også blive for vildt? Så han ikke kan finde indre ro bagefter?
Han er ikke god til at falde i søvn på en god måde. Ofte græder han lige til han falder i søvn. Eller, det er ikke rigtig gråd, nærmere skrigeri og råberi. Intet kan dulme det, hverken gåture eller vugning eller at synge til ham eller noget. Skal jeg tage ham op eller lade ham ligge, og hvor længe må han græde? Faren siger bare, at jeg skal lade ham græde ud, men det er svært, for det er hver dag, 1-2 gange om dagen. Om aftenen er det intet problem at få ham til at sove.
Hen er bestemt ikke nogen pusse-nusse baby, gider ikke holdes tæt ind til mig i mere end 1 minut ad gangen (i vågen tilstand selvfølgelig).
Det hele gør, at jeg bliver bekymret og får dårlig samvittighed. Er han et utrygt barn? Er det derfor han trækker væk fra os og ikke vil sove? Og i så fald, hvad gør jeg? Eller mangler han blot stimulering, han ER jo et livligt barn?
Jeg håber du kan hjælpe mig til at forstå ham lidt bedre. Må desværre indrømme, at jeg har lidt svært ved det, når han ikke vil nusse, som andre mødres små babyer vil.
På forhånd tak.
Hilsen lidt bekymret mor til Marius