Svar: Er han utryg?
17. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Marius' mor
Din lille dreng lyder bestemt ikke til at være utryg, snarere tværtimod. Det er naturligvis første gang du skriver til mig og derfor har jeg kun dit brev idag at gå ud fra, men ud fra det du fortæller og ud fra min erfaring, så lyder det som om at du har en sund og dejlig dreng:o)
Man skelner normalt imellem 3 former for tilknytningsmønstre:
1. De sikkert tilknyttede børn: Det er børn med sensitive mødre, forstået på den måde at børnene udforsker deres omgivelser, men vender tilbage i situationer hvor de er usikre og hvor de har behov for tryghed og det er deres mor så i stand til at give dem.
2. De usikkert tilknyttede børn - de ængstelige/ambivalente: Det er børn som har en sensitiv mor, men som i visse situationer ignorerer barnet. Det vil overvejende være mors egen følelsesmæssige tilstand, der bestemmer hendes reaktion i forhold til barnet og barnet bliver utrygt fordi det aldrig helt ved hvilken reaktion det vil få fra sin mor. Barnet kan således ikke være sikker på at få omsorg, når det har behov for det.
3. De usikkert tilknyttede børn - de ængstelige/undgående: Det er børn, hvis mødre afviser børnenes forsøg på kontakt og nærhed. Børnene viser ofte stor udforskningstrang i forhold til den fysiske verden, men ikke i forhold til nærhed. Ofte vil disse børn have en meget negativ relation til andre og have svært ved at indgå i et fællesskab.
Dette er meget kort beskrevet og tingene er mere omfattende end som så, men det jeg tænker er flere ting:
Din dreng er i kraft af sin alder igang med at udforske verden og igang med at øve sin selvstændighed. Det viser han blandet andet ved at bevæge sig mere og mere fysisk væk. Fra at have siddet på dit skød, sad han ved dine fødder, så på et tæppe nogle meter væk fra dig og nu tør han være alene længere tid, tør godt kravle af sted ud i verden. En gang imellem kigger han tilbage, skal lige tjekke at du stadig er der, inden han atter kravler videre. En gang imellem skal han også lige have et knus, tankes op med lidt tryghed fra sin gode base mor og så er han atter på vej ud i verden.
Når han vægrer sig mod at skulle sove om dagen, så hænger det først og fremmest sammen med at han nu begynder at vise mere temperament og egen vilje, han er igang med separationsfasen og du vil i løbet af de næste måneder opleve mere og mere selvstændighed. Det er både protest mod at skulle sove, protest mod at skulle have skiftet ble, protest mod at blive madet med ske osv. Det handler altså ikke om at du som mor gør noget forkert, men om den udvikling han går igennem.
Når han ikke vil sove, så er det også fordi han gerne vil opleve, følge med i verden, han vil ikke gå glip af noget og derfor har han simpelthen ikke tid til at sove dagen væk ... En måde at møde ham på er ved at du starter med at lade ham sidde op i sin barnevogn. Så kan han sidde og kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, studere og opleve og når han så er fyldt godt op med indtryk og viser sig parat til at sove, så lægger du ham ned og hjælper ham med at blive puttet. På den måde får du dit ønske opfyldt - at han sover, fordi du ved at det er bedst for ham og han bliver samtidig mødt, - får lov til at opleve og blive sansemæssigt stimuleret.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og gør dig en lille smule mindre bekymret, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske