Svar: Neglebideri og lang indsovningstid om aftenen
18. juli 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Ellas mor
Da Ella ikke er så gammel, så lyder det som en rigtig god idé, hvis I kunne aflede hende og få hende til at tage sutten i stedet for at bide negle.
Du har ret i at neglebidning kan skyldes en psykisk reaktion, altså at hun reagerer på et eller andet i hendes omgivelser. Det kan være problemer mellem jer forældre, problemer i vuggestuen eller lignende. Men det kan også sagtens være en dårlig vane, som det vil være fint at forsøge at bryde ved at aflede, give hende sutten, en bamse, noget at spise eller lignende for at få hende væk fra neglebideriet.
Man kan godt købe forskellige ting der kan smøres på neglene for at give dårlig smag, - jeg har dog ikke intryk af at det virker og specielt sundt at indtage er det nok ikke.
Med hensyn til at skulle sove om aftenen og falde i søvn selv, så lyder det som om at jeres datter sover forholdsvis meget. Med den alder hun har nu, så vil det gennemsnitligt ofte være sådan at hun sover f.eks. 1½ times middagslur og så en nattesøvn på ca 11 timer. Det svarer til at blive puttet f.eks. kl. 20 og vækket kl. 7 nogenlunde som I gør nu. Ella sover dog nogle gange 2-3 timer til middag og det må hun meget gerne, men når hun sover længe om dagen, så vil hendes nattesøvn automatisk blive kortere.
At hun således er lang tid om at falde i søvn tænker jeg hænger sammen med at hun ikke behøver så lang en nattesøvn. Samtidig tænker jeg dog også at hun lyder til at kunne regulere sit behov rigtig fint og at du på nuværende tidspunkt derfor ikke skal gøre noget aktivt for at lave det om. Hun er jo ikke ked af det, når hun om aftenen ligger i sin seng, hun ligger og mosler lidt rundt, leger med bøger, bamser osv. og det er helt fint, hvis I har et putteritual der på denne måde fungerer.
Det lyder altså som om at det på nuværende tidspunkt bare er dejligt for hende og at hun nyder det og man skal i princippet ikke ændre noget der fungerer godt for både barn og forældre:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske