Brev:
Problemer med opstart af grød
18. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Problemer med opstart af grød
Hej Helen!
Ja, så kom vi til dagen hvor vi skulle starte op med grød. Jeg startede med risgrød da Josefine var 5 mdr, d. 3/7. De første 5 dage smagte hun på risgrød, de næste 5 på majsgrød, og de sidste 2 dage har hun smagt på hirsegrød. På majs- og hirsegrøden har hun fået pære- og æblemos på. Der har ikke været nogle problemer med hverken hendes mave eller afføring. Jeg skriver med vilje smager, for her kommer vores problem...
Josefine vil for det første slet ikke åbne munden for skeen, så det er svært over hovedet at få noget i hende. Når der så endelig er kommet en smule derind, så ser hun mærkelig ud i hovedet, og spytter det hele ud igen. Nogle få dage har hun "spist" 4 - 5 skefulde, og der var jeg naturligvis meget glad og stolt. :-) Men dagen efter røg det ud igen. Så jeg føler virkelig, at det er 1 skridt frem og 2 tilbage.
Hun har i 1½ måned været meget interesseret i det vi andre spiser, og følger det vi gør med øjnene. Jeg troede derfor, at hun var ved at være klar til skemad! Hun sidder dog ikke og åbner munden eller efteraber os. Og hun bliver snart ½ år, (d. 3/8) så hvis hun ikke er klar til det nu, hvornår dælen bliver hun det så??
Jeg ved godt, at børn bliver klar når de er klar. Men jeg bliver så ked af det, når jeg ser andre og yngre børn guffe en hele portion i sig efter kun en uge eller to... :-( Jeg begynder efterhånden at tro, at der er noget galt med min datter. Hun har ikke opdaget sine fødder endnu, og hun kan heller ikke trille fra mave til ryg eller vice versa. Og jeg bebrejder mig selv, at hun ikke kan disse ting endnu...
Jeg føler mig meget træt og udkørt for tiden, for Josefine suger al mælk og derfor også al energi og kræfter ud af mig. Hun er også begyndt at bede om mere mad om natten. Også af denne grund håbede jeg, at hun snart ville spise noget andet mad, så hendes (og mors) nattesøvn ville blive noget bedre.
Vi skal flytte om 14 dage, og dette var endnu en grund til, at jeg startede op med grød da hun var 5 mdr. I håb om, at vi kunne få det "kørt ind", så hun fik et eller 2 skemåltider om dagen. Jeg var åbenbart ALT for optimistisk at tro, at det kunne ske på en måned!
Lige nu ved jeg ikke hvordan jeg skal fortsætte!
Skal jeg holde pause et par dage? Skal jeg fortsætte? Prøve andre slags topping? Hvis ja, hvad?
Jeg skal lige sige, at Josefine er en stor og dejlig pige som, ved 5 mdr's undersøgelsen, vejede 7920 g og målte 68 cm. Hun er næsten altid glad og tilfreds, smiler og pludrer meget, og sover generelt godt både dag og nat. :-)
Håber du kan hjælpe mig med at komme videre!
Hilsen Maria