Svar: Problemer med opstart af grød
18. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Det lyder som en god idé at holde pause med skemaden en uges tid og så forsøge igen. I den uge, hvor du holder pause med skeen, så tænker jeg at du skal prøve at give hende agurk eller en kold gulerod i hånden. Af agurk kan du skære en skive i 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten og sætte den på hendes tommelfinger. Det gør det lettere for hende at holde den i hånden. En gulerod skal være i en størrelse, som hun kan holde om og den skal skrælles men ikke koges.
Det at sidde med noget i hånden, kan stimulere hende mundmotorisk og give hende en idé om at det man putter i munden smager af noget og kan være lidt spændende:o)
Når du så begynder med skemad igen, så vil det være en rigtig god idé, hvis hun på det tidspunkt er så stærk i ryggen, at hun kan sidde i sin høje stol. Er hun det? Ellers må du vente til hun bliver det, måske omkring de 6 måneder.
Sæt hende i den høje stol, sæt dig foran hende, så I har øjenkontakt, hold maden i din ene hånd og skeen i den anden. Fang hendes blik og brug din mimik og dine lyde, mmm mam mam mam, dejlig mad, åbne munden (lad hende spejle sig i dig), ind med maden, mmm mam mam, ny ske og forfra. Hele tiden og i en jævnstrøm, så hun fanger hvad det drejer sig om.
Når hun mister fokus, bliver opmærksom på noget nyt, far der kommer ind i køkkenet f.eks. så bekræft hende i det "Ja der kommer far", giv hende lidt vand og fang hendes kontakt igen og atter forfra "hej skat, er du klar igen, mmm mam mam", åbne munden, ind med skeen osv.
Det vil være en god idé at du giver hende skemad 2 gange dagligt, grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen og du må i begyndelsen gerne bibeholde samme type af grød og mos i nogle dagen inden du skifter til noget andet. Så hun ikke skal forholde sig til nye smage hele tiden, men kan nøjes med at koncentrere sig om teknikken med at spise med ske.
At spytte maden ud er ikke nødvendigvis et udtryk for at hun ikke kan lide maden. Det er fordi hun normalt bruger sin tunge til at spise med og at spise med ske, kræver en helt anden teknik. Derfor skal hun have tid til at øve sig. Hun er vandt til at blive ammet og det er helt nyt for hende pludselig at få anden mad.
Det vil være rigtig godt at du ikke ammer hende for meget, det er vigtigt at hun tilbydes skemad først og så brystet bagefter, så der er plads i maven.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Agurkeskive i hånden, Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, topping af forskellig frugtmos, vand af kop. Sidder i høj stol og er med ved bordet.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter eller lignende milde grøntsager mixet forskelligt. Vand af kop. En gulerod, eller agurkeskive i hånden.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Evt. amning x 1 begynder måske at kunne undvære amning midt nat og det vil være dejligt for jer begge.
Du skriver at I skal flytte og du skal naturligvis passe de nye rutiner ind med dette. Det er vigtigt at du har tid og overskud og ikke føler dig stresset i flytterod og kasser, når du skal lære hende at spise med ske. Din uro, kan hun naturligvis mærke, så sørg for ro omkring jer og vælg et tidspunkt som virker relevant.
Josefine lyder til at være en stor, dejlig og sund pige, der trives og har det rigtig godt. At hun ikke har fået øje på sine fødder endnu er helt normalt, mange børn får først øje på deres tæer omkring 6 måneders alderen og netop når de gør det, tager fat i dem, så finder de ud af teknikken med at trille fra ryg til mave.
Det er naturligvis fortsat vigtigt at du hjælper hende med at trille, lægger hende på maven hver dag osv. og derudover vil det være rigtig godt at danse med hende, svinge hende lidt, give hende luftture, som kilder i maven. Jo mere hendes balance bliver stimuleret, jo mere vil hun bruge sig selv motorisk:o)
Rigtig meget held og lykke også med flytningen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske