Svar: Ideér til frokost
18. juli 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Henriette
Det er svært at finde alternativer til rugbrød, pasta og grøntsagsstænger, når man taler om madpakker, men jeg vil da gerne komme med et par bud:o)
Det er som du skriver en god idé at give hende lidt hjemmebagte boller med. Jeg ved du tidligere har fået en opskrift på havregrynsboller af mig, de kan bruges. Ellers har sundhedsstyrelsen en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Som pålæg kan du bruge smørbart pålæg af forskellig slags, hvad du nu ved at hun kan lide.
Som tilbehør kan du give hende f.eks. et kyllingelår, hvis du tror hun kan magte det. Eller det kan være kyllinge eller kalkun-stykker, I har gemt som rest fra aftensmaden. Små frikadeller som du køber eller selv laver kan også være en måde at få lidt kød på, du kan også købe forskellige slags pølser der kan gnaves, hvis I har fået skinke, hamburgerryg eller lignende kan du på samme måde give hende rester med fra det, som kan gnaves.
Fisk er lidt sværere, da det let kommer til at lugte dårligt i madkassen. Man kan dog nu købe smørbart fiskepålæg i små portioner, jeg har set Glyngøre har lave f.eks. portions makrel i tomat. Det kan hun også få med og så kan personalet hjælpe hende med at få det på brødet eller spise det som det er med brødet ved siden af, hvis hun hellere vil det.
Ost er også godt at have med i gnaveform. Her findes forskellige typer beregnet til madkassen og børn, men man kan i princippet også tage en almindelig skæreost og skære nogle stænger af den. Feta, salattern og lignende kan naturligvis også gives med.
Du kan bage nogle mini pizzaer eller f.eks. pølsehorn, som også kan være med i madkassen og gøre det lidt mere lækkert. Hun kan have en yoghurt med og her kan du være opmærksom på at Nestle faktisk lige har lanceret nogle produkter de kalder "frutti" som er små bægre med frugtmos, fuldkorn og lignende. Selvom de er til mindre børn, så skriver Nestle faktisk at de med fordel kan bruges til de lidt større børn som alternativ til de meget søde frugtyoghurter.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke - og i øvrigt dejligt at høre at de får varm mad i vuggestuen og har prioriteret at ansætte en madmor:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske