Svar: Amning trods manglende mælk
21. marts 2004
Alder:
9 mdr.
I takt med at din søn er blevet så gammel, som han trods alt er nu, vil han spise mere og mere fast føde og dermed nedsætte sit mælkebehov. Det fungerer jo sådan, at jo mere han spiser ved brystet, jo mere mælk, og jo mindre han spiser ved brystet, jo mindre mælk. At din mælke er ved at forskvinde skyldes derofr at du ammer mindre nu end tidligere.
Selv om han er 9 mdr gammel er der ikke noget i vejen for at du ammer ham, så han således får størstedelen af sit mælkebehov stillet hos dig. Mange børn mister dog interessen foramning omkring 9 mdr´s alderen, så det afhænger jo også af, om han har lyst til fortsat at blive ammet. Det er jo ikke nok at du har lyst:o)
Du kan øge din mækemængde ved at lægge hyppigere til. Du kan f.eks. amme ham om morgenen og om aftenen. Du kan også give ham en ammetår midt på dagen, før han skal sove til middag. Du kan tilbyde det og så se, hvad han siger til det. Hvis han selv vælger amningen fra er du nok nødt til at acceptere dette, men det kan også være at han igen bliver glad for amningen og I får det til at køre igen. I givet fald skal du så vide, at du ikke kan regne med at han vil sige fra igen, det bliver dig der skal tage beslutningen om dette på et tidspunkt.
Du kan med fordel bruge forskellige ammestillinger. Hvis du ammer i den traditionelle stilling er det hoved sagelidt mælkekirtlerne ved kavalergangen du får stimuleret og tømt, ved brug af tvillingestilling er det ydersiden af brystet og ved at ligge ned, er det undersiden af brystet.
Du skal også sørge for at få rigeligt at drikke og spise løbende igennem dagen. Populært sagt skal der være noget at lave mælk af.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske