Svar: Aftenputning - 19 mdr.
18. juli 2008
Alder:
19 mdr.
Kære Joan
Det lyder omsorgsfuldt og bestemt som om at jeres datter er meget tryg, når hun skal sove. Det er super vigtigt og derfor er det rigtig godt det I gør. Jeg kan dog godt forstå, at I gerne vil have frigivet lidt mere tid om aftenen.
Som udgangspunkt skal I dog regne med at der skal bruges 15 minutter på putning, hvor man sidder og læser en godnathistorie, taler lidt med barnet om dagen der er gået, synger en sang eller lignende. Man kan altså ikke regne med at man kan putte sit barn i seng, sige godnat og gå med det samme. Børn har brug for den nærhed det giver at man er der, når de skal sige farvel til dagen og overgive sig til søvnen.
Men man kan som sagt godt korte den ½ time lidt ned og jeg vil foreslå jer, at I forsøger princippet med at tage strygetøj op på værelset eller stå med det i gangen lige uden for døren. Ved at være til stede, men lave noget praktisk imens, så lærer jeres datter stille og roligt at I er der og passer på hende - også selvom I rent fysisk er et par meter væk og ikke sidder klods op af hende.
Derefter vil det være en god idé at gå lidt til og fra, fortælle hende at I kommer igen, at I lige skal hente noget. Det kan være tøj der skal lægges på plads i hendes skab. Når I går er det således ikke for at gå fra hende, eller fordi hun skal sove alene, så er det fordi I lige skal hente noget tøj og så kommer I igen. Ved at gå frem og tilbage og således have et praktisk formål, så imødekommer I både den stress I har over at skulle blive siddende, men samtidig lærer I hende også at I er der og hele tiden kommer, som I har lovet.
Mærker I det mindste tegn på utryghed, angst når I går, så må I fortsat blive lidt siddene, men stille og roligt kan I så forsøge igen og jeg tænker at ovenstående metoder vil kunne hjælpe jer lidt videre.
Fortsat held og lykke og dejligt at få et eksempel på at børn også kan sove godt og falde i søvn på en rolig måde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske