Svar: Bange for at falde i søvn på eget værelse
18. juli 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Pia
Det er meget normalt at børn i perioder kan være mere tryghedssøgende og have behov for mere fysisk kontakt og nærhed fra deres forældre. Disse tidspunkter kommer ofte i barnets forskellige aldre, hvor barnet har et naturligt udviklingstrin, men der er naturligvis også her forskelle.
Mange børn har således en periode med utryghed, når de er 13-15 måneder gamle og igen når de er 18-20 måneder gamle. Om det er jeres dreng der har sin 14 måneders krise lidt forsinket eller om han er lidt forud for sin tid, tør jeg ikke sige, men det I oplever er normalt:o)
Det er helt rigtigt at du bliver siddende hos ham, viser at du er der og fortæller ham at han roligt kan lægge sig til at sove. Du kan læse en historie højt for ham, som han kan ligge og lytte til, slappe af til. Det er også fint at du viser ham lidt konsekvens ved at sige at han skal lægge sig til at sove, at det er forudsætningen for at du er der, for ellers går du. Han skal naturligvis ikke trues "hvis ikke du sover nu så går mor" for det er vigtigt at han fortsat føler sig tryg ved sin seng og det at skulle falde i søvn. Men du kan sagtens sige til ham at han skak lægge sig ned, at du er der, passer på ham osv. og søger han underholdning og leg, så må du gerne gå og naturligvis vende tilbage, når han viser et reelt behov for det.
Han er aldersmæssigt lige på grænsen til at vide om I er der, når han ikke kan se jer eller om I har forladt ham. Man siger normalt at det skifter lidt netop omkring 16 måneders alderen. Så på den ene side kan han vise utryghed fordi han endnu ikke helt forstår at I går og tror I lader ham være alene i verden og på den anden side, kan det handle om at han nu har en klar opfattelse af at I er i stuen og han skal ligge i sin seng. Derfor vil han gerne være med, han vil ikke gå glip af noget.
I skal derfor skelne imellem hvorvidt det er et spørgsmål om at han vil have jer til at blive fordi han er utryg eller om det mere er en protest mod at dagen for hans vedkommende slutter nu. Ved utryghed skal du være der for ham og blive hos ham, ved protest og ønske om underholdning er det fint at gå.
Det er som udgangspunkt en god idé at han fortsat puttes i sin egen seng og sover på sit værelse. Han kan dog godt have behov for en lille sengelampe, en åben dør osv. for at føle sig tryg, når han skal sove. Så hvis han ikke har det nu, så vil det være en god idé:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske