Svar: Seperationsangst i svær grad
18. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Det sker en gang imellem at man møder børn der allerede i 4-5 måneders alderen har en tydelig seperationsangst for fremmede og det kan være en rigtig hård periode, da den jo ofte strækker sig over flere måneder. Det lyder som om at jeres lille dreng hører til de børn og det bedste du kan gøre er naturligvis at være der for ham så meget som muligt.
Det er dog vigtigt at du ikke 'ynker' ham, forstået på den måde at du skal bevare roen og ikke køre med på hans idé om at noget er farligt. Du må altså udståle fuldstændig afslappethed og ro omkring det. Hvis han mærker at du næsten på forhånd ved at det går galt, så vil han reagere på det. Hvis han fornemmer at du virker utryg ved situationen, så må det jo være galt og så skal han i hvert fald ikke være med til det.
Du kan lege 'borte-tit' med ham i løbet af dagen, så han på den måde lærer at du er der, selvom han ikke kan se dig. Du kan f.eks. trække en stofble stille ned over hans ansigt imens du siger 'borte, borte, borte' og når han kommer frem og jeres øjne mødes siger du 'tit-tit'. Du kan også lave en øvelse, hvor han 'flyver' gennem luften. Fra mors trygge favn over i fars favn og tilbage igen. Gentag samme øvelse, hvor han flyver fra jeres favn over i mormors favn eller hvem I nu gerne vil have til at passe ham til brylluppet.
Aftal med den der skal passe at komme på besøg tit, så de lærer hinanden at kende rigtig godt. Tit vil sige flere gange om ugen, hvis I har mulighed for det. Det behøver ikke være længe, men tid nok til at han oplever genkendelighed. Lad mormor prøve at skifte ham imens han ligger på puslebordet og mor står ved siden af, lad mormor give ham mad, imens at mor er i køkkenet osv. På den måde vil han blive mere og mere tryg ved at mormor er der og er en del af plejen af ham og vil således også bedre kunne acceptere at hun passer ham den 16. august.
Jeg håber det vil hjælpe jer, så I kan komme til bryllup, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske