Brev:
Det rigtige puttetidspunkt
18. juli 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Det rigtige puttetidspunkt
Hej Helen
Jeg ville lige høre om du kunne give nogle råd i forhold til vores datter og putte tid. Hun har meget svært ved at falde i søvn om aftnen, ligger i rigtig lang tid nogle op til 2 timer inden hun falder i søvn.
Vi har altid puttet hende kl 19 og hun har sovet til kl ca 6 6.30. (hun vågner tit fordi hun hører lillebror) plus hun har sovet middagslur i ca 1½ til 2 timer.
Ved aftensmads tid kl 17.30 siger hun tit at hun er træt, men når hun har været i bad og gjort klar virker hun ikke helt så træt. Vi sidder altid alle fire og hygger stille og roligt inden putningen, men vi spiser frugt, ser fjernsyn eller snakker. Vi læser en bog eller synger inde på værelset.
Hun spørger altid om vi ikke vil blive lidt længere og nusse hende, det gør vi en gang i mellem, især når hun er meget træt og vi synes hun trænger til at sove. Nogle gange falder hun i søvn, men på det sidste gør hun ikke.
Da vi har ferie har vi prøvet at hun kom lidt senere i seng 20.00/20.30 og da vi var i sommerhus virkede det rigtig godt. Hvor vi puttede lillebror først og hun så fik lidt hyggetid med os. Men da vi kom hjem ligger hun igen i lang tid. Hun ligger og snakker, læser, synger, ligger meget uroligt, tager tøj af og på, og kalder indimellem på os, for det meste i godt humør.
Fx. igår havde vi gæster og hun blev først puttet kl 21. og hun sov først 22.15, så jeg synes vi har prøvet det hele både tidligt og sent. Vi synes hun virker træt om dagen. Derfor har vi altid puttet hende mellem 19 og 19.30, men er det for tidligt? Skal vi bare lade hende ligge og snakke? Når hun kalder skal vi så ikke gå ind til hende?
Det skal lige siges at hun i lang tid har vågnet tidligt på natten (nogle gang med et skrig andre gange meget stille) og stået op og gået ind i stuen, men ikke ind i soveværelset hvor Henrik har sovet inde ved hende. Lillebror er kommet ind på eget værelse har hun faktisk sovet lidt bedre og nu vil hun gerne ind til os og sove videre hvis hun vågner, det ville hun ikke før.
Da vi var i sommerhus sov vi alle i samme rum, og der vågnede hun ikke om natten, så jeg ved ikke om hun er utryg ved at ligge alene inde på hendes værelse.
Håber du kan finde hoved og hale i det hele:) og at du måske har nogle råd til hvad vi kan gøre anderledes.
......
Og så lige et spørgsmål vedr. Silas.
Han er jo kommet ind på sit eget værelse og det går indtil videre rigtig godt. Selvom jeg har lidt længere ind når han vågner. Han spiser rigtig meget, men virker tit utilfreds når han får mad, som han hellere vil have ved mig og jeg kan ikke rigtig få trappet ham ned med amningen, da han tit er utilfreds indtil han bliver ammet.
Hans dag ser sådan ud:
ca 6.30 vågner
7.30 grød og frugt
9.00 frugt og evt. amning
9.00 til 11 (11.30) sover
11.30/12 rugbrød og grød eller kartofler og grønsager
13 ammes
14-15.30 sover
16.00 rugbrød, frugt eller grød vil meget gerne ammes, men prøver at få den helt væk
17.30 aftensmad (gider det ikke rigtig - tit kan jeg få ham til at spise hvis jeg blander frugt i)
19.30 ammes
20.00 puttes
23.00 ammes
sover og vågner tit ved 3 tiden hvor jeg hjælper ham med at falder i søvn kan tage alt fra 10 min til 1½ time
har en deadline:) han må først spise kl 5
derefter sover han indtil 6.30/7.00
Spiser han ikke alt for meget ved mig? Kan det være at han ikke får nok ved mig mere?
Kærlig hilsen
Charlotte