Svar: Det rigtige puttetidspunkt
18. juli 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Charlotte
Gennemsnitligt vil et barn omkring 3 års alderen have behov for at sove ca 12 timer i døgnet. Ofte en middagslur på 1-1½ time og så ca 11 timers nattesøvn - det regulerer sig lidt op og ned efter hinanden :o)
Jeres datter sover en forholdsvis lang middagslur, op til ca 2 timer og det betyder at hun naturligt kan have behov for at blive puttet lidt senere end hun bliver det på nuværende tidspunkt. Modsat, hvis hun selv beder om at komme i seng og er glad og tilfreds med at ligge der, synes det er dejligt og rart, så må hun selvfølgelig gerne det. I skal så bare kigge til hende en gang imellem, naturligvis reagere, når og hvis hun kalder, men hun må som sagt gerne ligge og tumle rundt i sengen, hvis hun har det godt med det:o)
Man kan ikke tvinge nogen til at sove, vi sover alle, når vi er trætte ...
Det spiller naturligvis en rolle, at hun nu har en alder, hvor hun begynder at blive lidt bange for mørke, små dyr og også begynder at kunne have lidt mareridtlignende drømme, hvor hun som du beskriver, vågner med skrig om natten. At sove sammen med jer er derfor meget trygt i forhold til at sove selv og sandsynligvis derfor hun har sovet så godt i sommerhuset. Der har I også alle været lige, der har ikke 'været kamp om pladsen om at sove hos mor og far' som der naturligt har været i kraft af at hun er blevet storesøster:o)
Det er her også helt naturligt at hun beder jer om at sidde hos hende og bruge tiden på sengekanten hos hende om aftenen, for det er på det tidspunkt, hvor hun kan være sikker på at have jer for sig selv. Det er hendes tid, det nyder hun enormt meget og derfor elsker hun hvis I vil blive siddende og nusse hende lidt:o)
Det er svært at skulle sove, når der er gæster. Hun har jo også en alder, hvor hun gerne vil følge med i det hele og at skulle sige godnat og gå i seng imens I sidder og hygger i stuen er ikke så sjovt, som at være med. Derfor er det naturligt at hun her sover meget sent. Det er dog vigtigt at man så vidt muligt forsøger at holde fast i den samme rytme, hvor hun fortsat kommer op om morgenen, sover sin lur til middag (og ikke sover alt for længe der) og så atter puttes i ordentlig tid om aftenen. Hendes lille system kan slet ikke finde ud af forskellen på hverdag, weekend, ferie, gæster osv. Så det kan hjælpe på sigt, at holde fast i de gode soverutiner, faste sovetidspunkter osv. selvom det naturligt nogle gange vil være lidt svært - det ved jeg godt :o)
Silas er 7½-8 måneder nu så vidt jeg husker og det lyder relevant at trappe amningen lidt ned. Det er dog en balance, for han skal naturligvis have plads i maven til anden mad, men han skal også føle sig tryg. Han er så småt i separationsfasen og søger derfor naturligt sin mor og dermed brystet lidt mere end tidligere. Du skal så være opmærksom på ikke at trappe op, men fortsat holde amingen nede, så han amme ca 4 gange dagligt.
Du spørger om han spiser alt for meget hos dig og det afhænger altså af hvor meget anden mad han i øvrigt spiser. Hvis han spiser godt af sin skemad,- grød, grøntsagsmos, rubgrødshapsere, er godt igang med familiemaden så er det helt fint. Så må du gerne amme ham det ekstra.
Håber mine tanker hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske