Brev:
Er min sovemetode ok?
18. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Er min sovemetode ok?
Hej Helen
Først vil jeg takke for dit sidste svar til mig angående vejledning i at få min søn til at spise grød. Vi følger din plan (lige det jeg manglede) og han er bare blevet god til at spise og er nu kun vågen 1 gang om natten. Og ellers hører vi ham ikke, heller ikke nu han er kommet ind på eget værelse :O)
Jeg har lidt forskellige spørgsmål til dig, håber det er ok det er så blandet.
Når han lægges i barnevognen om formiddagen og til middag/eftermiddag skal jeg rulle med ham på græsset ca. 5 min. hvor han så falder i søvn. Jeg stiller ham med det samme øjnene er lukket og han sover videre. Enkelte gange har jeg kunnet stille ham - efter lidt køren frem og tilbage, med lidt åbne øjne og så falder han i søvn.
Jeg synes ikke det er lang tid og synes han er god til at falde hurtigt i søvn. Jeg har forsøgt at stille ham med det samme uden at rulle og også efter en kort rulletur, men der kan han ikke falde til ro, begynder at græde hvis jeg venter for længe.
Har du et råd til hvordan og hvornår jeg kan stille ham uden at skulle rulle?
Det er ikke noget stort problem, men jeg ville gerne bare kunne lægge ham, så hvis vi en dag er ude og han skal sove, at jeg så kan stille ham og gå ind til festen igen.
Samtidig lægger vi ham i egen seng, hvilket også går ok. Min kæreste og jeg forsøger gøre det så nogenlunde ens, men sikkert fordi min søn har været mest sammen med mig, nu jeg går hjemme, går det nemmest når jeg lægger ham. Jeg lægger ham i sengen siger godnat og sov godt og så går vi. Lige når jeg er gået begynder han at pylre og så går jeg ind med det samme igen, da jeg ikke tror på, at det er meningsfuldt, at små børn skal græde.
Når jeg kommer tilbage lægger jeg ham på siden og min hånd ved hans hænder og fjerner dem ligeså stille - hovedet er gemt, så han kun har hænderne. Når hænderne er væk gemmer jeg mig og venter på han sover eller giver lyd fra sig og så forfra indtil han sover. Jeg har læst bogen "Fald i søvn - uden gråd" og har været enorm glad for den, da det er principper jeg også går ind for. Hun anbefaler, at jeg lader min søn falde i søvn i armene og når han lige er faldet i søvn lægges han og jeg skal sige godnat skat og sov godt, når han sover og så tilsidst vil han falde i søvn når han bliver lagt ved at høre ordene.
Mit spørgsmål er om du også vil anbefalde den sidste metode, om du tror min egen metode er ok, det vil blot tage tid eller har du et andet forslag?
Min søn får nu mælk fra mig 3 gange 1 om natten og 2 om dagen og 230 ml. vælling om aftenen, er det nok for en dreng på 7 mdr. Hvornår skal jeg springe over at give ham mælk inden han lægges kl. 10 og 13.30? Han får lidt sødmælk i grød om morgenen og til aftensmad, for at gøre mosen svampet. Får han nok mælk? Må han ikke få skummet- hvorfor ikke, er det pga. fedtindholdet?
Du anbefalede at jeg vækker ham ca. kl. 23 og giver ham igen kl. 6. Hvis han lægges kl. 20 og først får igen kl. 1.30 og grød ca. 7.30, så er det vel ikke nødvendigt at vække ham udover? Vil du mene, at jeg skal forsøge få ham til at sove kl. 1.30 uden noget at spise, så han vænnes til det, eller tror du det kommer af sig selv, når han får mere og mere og spise i løbet af dagen? Han er en stor dreng på ca. 11 kg. og 70 cm.
Håber du kan vejlede mig lidt.
Med venlig hilsen
Sanne