Svar: Alternativ til komælk til mælkeintolerant pige
18. juli 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Heidi
Det er korrekt at sundhedsstyrelsen ikke anbefaler soyamælk til børn. Sundhedsstyrelsen skriver: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Til børn der ikke drikker komælk og ikke spiser komælksprodukter anbefales altså ikke hverken soyamælk, rismælk, havremælk eller kokosmælk. I stedet børn du tilbyde hende et ekstra tilskud af calcium og hvis du vil have et alternativ til mælk, som kan hældes i en kop, så anbefales de specielle modermælkserstatninger, som du køber på apoteket.
Da din datter nu er 2 år kan du tale med lægen om hvorvidt det vil være okay at tilbyde hende soyadrik beriget med calcium, som kan accepteres til f.eks. veganbørn. Tal også med lægen om, hvorvidt du skal blive ved med at undgå mælk til din datter. Da der er tale om mælkeintolerance, vil hun måske godt kunne tåle at få lidt komælk, måske vil hun også kunne tåle at få Nan H.A. hvor mælkeproteinerne er delvist spaltet ...
Komælk er en vigtig kilde til at få calcium. Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Tal derfor også med lægen om hvor meget calcium du skal tilbyde din datter dagligt, hvis hun ikke får komælk og komælksprodukter.
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske