Brev:
Sove på eget værelse eller?
19. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Sove på eget værelse eller?
Hej Helen
Luna er nu 10 måneder. Hun sover stadig inde hos os, dog i hendes egen seng. I den kommende uge har vi planer om at hun skal rykke ind på eget værelse. Jeg er dog ambivalent forhold til det. Jeg håber jo på at vi alle får sovet lidt bedre, at Luna ikke bliver forstyrret af mig og omvendt.
Luna sover som regel igennem fra 21-09, men jeg kan høre hende pusle rundt i sengen, og vågner så, retter hende ud (ligger jo i mærkelige stillinger), giver hende sutten og så sover vi alle videre..det kan jeg gøre et par gange om natten. Men vågner jeg og skal ud og tisse men forsøger at sove videre, så kan hun mærke min uro og vågner 5.30-6.30, jeg ammer hende og forsøger at få hende til at sove igen, men nej hun er klar til dagen.
Jeg tænker derfor at det ville være bedre at hun sover for sig selv, men på den anden side vågner hun rigtigt om natten hvis jeg ikke retter hende ud, og giver hende sutten..og det er jo let lige at gøre fra min senge kant. Hvad tænker du?
Luna kravler, rejser sig ved alt og gå rundt med sin skubbe vogn, og omkring bordet. Er en rigtig tumler og bevæger sig meget. Desværre er det svære og svære at fastholde en fast rytme, da hun laver lidt om på det.
Står op ved 5.30-6 tiden, får jeg hende til at sove igen eller hun har haft en dårligt nat og vi sover ”længe” til 8-8.30 får hun ingen formiddags lur, men tager middags luren tidligere og får en sen eftermiddags lur. Ellers ser det således ud:
6.00 vågner og bliver ammet
7.30 grød/brød i hånden nan/sødmælk af kop
9.30-10.30 tur i barnevogn og falder i søvn sover 1-1/12 timer vækker hende nogle gange.
Formiddags snack, frugt, grønt, knækbrød…
12.00 frokost, bondebrød med pålæg og grønt til hånden
14-14.30 ammes og lægges til at sove i barnevogn. Sover max 2 timer
Eftermiddags snack, frugt, yoghurt, brød m.v.
18.30 aftensmad –det samme som os evt. lidt mos ved siden af
20.30-21.15 ammes og bæres i seng (ja det skal vi også have lavet om på)
Sover til 6.00. på grund af hendes motoriske uroen er det nætter hvor hun vågner og kan være vågen i 2-3 timer, ikke for at få bryst men for at tumle og lege rundt…vi forsøger at sige godnat mange gange..men ja det er kun 3 -4 gange på en måned ellers sover hun fint igennem.
Hvordan synes du det ser ud?
Vi vil flytte hende til eget værelse. Og når/hvis det er ok, vil tage ”kampen” med at hun skal lære at falde i søvn selv om aftenen.
På forhånd tak for hjælpen.
Line