Svar: Sove på eget værelse eller?
19. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Line
Det lyder umiddelbart som om at I forstyrrer hinanden lidt, men ikke voldsomt meget og du har ret i at det er lidt lettere for dig at hjælpe Luna tilbage i en rar stilling og videre i søvnen, når I ligger i samme rum. Jeg kan dog fornemme at I gerne vil forsøge at putte hende på eget værelse og jeg synes derfor I skal forsøge. Hvis ikke det går, kan hun jo altid komme tilbage til soveværelset igen, men giv det en chance.
Det er helt naturligt for hendes alder at have en stor motorisk uro og derfor få sig lagt i nogle stillinger, som hun ikke er i stand til at komme væk fra selv, hvorfor hun har brug for stillingsskift. Modsat er hun dog også ved at være så gammel nu at hun måske godt selv kan, eller finder ud af at sove videre som hun nu ligger og det kan være en idé at flytte hende på eget værelse, fordi du naturligt ikke vil reagere helt så hurtigt på hendes natlige lyde og uro, hvorved hun så selv vil lære at komme videre i søvnen.
Det er helt okay at hun tumler rundt nogle gange, vågner op og vil lege lidt og det er her rigtig fint at I siger godnat og holder fast i at det er sovetid nu. Ligger hun på eget værelse, vil det heller ikke være så forstyrrende for jer og samtidig vil det ikke være så interessant for hende at søge underholdning ...
Hun må jo gerne tumle rundt, vågne op osv. og I må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere det selv, men det er vigtigt at I også selv får sovet og sandsynligheden for dette er måske større, hvis hun ligger på eget værelse.
Det er rigtig godt at hun sover i sin egen seng og er tryg ved den. Sengen og også putteritualet skal hun have med sig, så det meget nære og tætte er som det plejer at være og det kun er omgivelserne der er anderledes. Hvis I er vandt til at have en lille natlampe tændt, så er det en god idé også at give hende en natlampe på værelset og lad døren stå åben, så hun kan høre jer og I hende :o)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og jeg tænker at det er trygt og dejligt for jeres datter fortsat at blive ammet inden hun skal sove. Du kan forsøge at sætte dig med hende på værelset, hvor hun skal puttes fremover, ammen hende der og så putte hende i sengen derefter. Hun må godt ammes til hun er næsten sovende men stadig lige vågen nok til at registrere at du putter hende, stå lidt ved hende, så hun kan mærke at du fortsat er der, hold dine hænder på hendes krop, hold hende i hånden, kærtegn hende lidt over håret eller hvad der nu virker beroligende på hende.
Håber mine tanker hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske