Svar: Sove på maven - 7 mdr.
19. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Det lyder som om at Nikolai er rigtig godt med motorisk, hvis han allerede lægger sig i kravlestilling og er i stand til ved egen hjælp at sætte sig op. Derfor burde det ikke være problematisk at han sover på maven og faktisk falder mange børn bedst i søvn på denne måde.
Ligger han på maven inden du selv går i seng, så kan du trille ham rundt, så han sover videre på ryggen, men som sagt burde der ikke længere være risiko forbundet med at sove på maven.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig
og sover videre på maven". Citat "Vuggedød kan forebygges - Anbefalinger til sundhedspersonale", sst. 2006
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske