Brev:
Ny madplan ønskes
19. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Ny madplan ønskes
Hej Helen.
Skønt at du er tilbage og håber du har nydt din velfotjente ferie!!
Sara er 10 mdr den 23. juli og jeg efterlyser en ny plan for hende, da jeg tror hun tager for meget MME/Vælling.
Hun går i vuggestue, så det er lidt svært for mig at få at vide, præcis hvor meget de giver hende/hun tager af flaskerne dernede (da det åbenbart er forsk. der giver det og de ikke altid er der når jeg henter), men jeg fornemmer at det typisk er sådan her:
6.15 godmorgen
7.00 grød og vand af kop af far (mor afsted til arb)
8.00-8.30 afleveres i vuggestue af far
9.00 frugt
formiddag: flaske , tager mlm 50 og 150 ml. ofte vist ikke så meget. Sover 1½-2 timer
frokost ca 12: varm mad/rugbrød/grød. spiser lidt, nogle gange godt. vand af kop
eftermiddag (ca 14): flaske tager måske 150 ml oftest. sover 1½-2 timer
hentes kl 16.15. Får nogle gange brød/frugt i vuggestuen om eftermiddagen men typisk fortsætter vi herhjemme sådan:
16.30 grød og ½-1 stk bondebrød/franskbrød
hun spiser rigtig godt som regel og er meget tørstig.
18.00 aftensmad, forsk grønt, kød, vores mad, brød eller hvad hun nu har lyst til. Dessert frugtgrød eller mos/frisk frugt et stykke tid efter aftensmaden
20.00 godnat med vælling 150-200 ml
01.00 100-150 ml vælling
et par nætter nu har hun fået flaske kl 4 for at kunne falde til ro, da hun ligger og er meget urolig længe ellers. Men i lang tid har vi sprunget den over og startet med morgengrød da hun jo ellers intet spiste.
Jeg er bange for om hun fejlernæres når hun får så meget MME og vællling og jeg har prøvet at komme igennem til vuggestuen med at de gerne må udelade en af flaskerne så hun istedet spiser mere, men om det er lykkedes er lidt tvivlsomt. Nogle dage ligger hendes mælkindtag jo nok omkring de 500 ml/ døgn men jeg tror at det de fleste andre dage er noget højere. Gør det noget?
Ud over det synes jeg hun kradser sig meget i nakken og på maven når hun skiftes. Det er ligesom der hvor bleen sidder. Hun har ingen eksem, men i nakken kan hun godt være lidt rød og irriteret - jeg ved ikke om det er sådan en ting små børn bare gør, eller om hun kan have noget allergi under optræk. Er der så noget jeg skal være varsom med. Eks komælk og gluten???
Hendes far har haft mange problemer med noget udiagnosticeret allergi, han er overfølsom for syninger i tøj og kanter på tøjet - vel sådan en slags kontaktallergi. Vi er selvfølgelig bekymrede for, om det kan være arveligt, da han har lidt meget under det som teenager og fået meget steroidbehandling deraf.
Håber du har et par gode inputs til os...
P.s det går fremragende med sengelægningen uden brok og hun sover ofte 5 timer i træk nu. Har dog endnu ikke sovet en hel nat.
Venlig hilsen
Karin