Svar: Ny madplan ønskes
19. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Karin
Det vil være passende at tilbyde Sara 400-500ml mme dagligt, så er hendes mælkebehov og jernbehov dækket ind og der burde være plads til anden mad.
Mange børn drikker i 10 måneders alderen store mængder af gangen og vil således kunne nøjes med 2 flasker af 200ml. Men hvis Sara hører til dem der kun drikker ca 150 ml af gangen, så vil det være rigtig fint at tilbyde hende flaske 3 gange dagligt. Her skal du så forsøge at finde ud af, hvad tidspunkt der passer hendes bedst at få flaskerne på og ud fra den nuværende dagsplan så tænker jeg at det ser ud som om at det er formiddag, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: Frugt og her også gerne ½ bolle med smør, det kan hun have med hjemmefra, evt. lidt ost at gnave. Vand af kop. Hun kan også tilbydes lidt tykmælk eller lignende med frugtmos om formiddagen og har hun fået mælkeprodukt her, så kan flasken evt. flyttes til inden middagslur.
Puttes til formiddagslur med en flaske ml 50-150ml som nu.
Frokost 12: Rugbrød, varm mad, grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til middagslur og forsøge uden flasken
Eftermiddag 15.30: Frugt, ½ bolle med smør eller lignende. Hvad de nu får i vuggestuen
Sen eftermiddag hjemme igen: Hvis hun er sulten, så er det fint at tilbyde hende en portion tykmælk med frugtmos, lidt grød, ½ bolle med smør, bondebrød, ost i stænger osv. - alt efter hvad hun har fået i vuggestuen. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Evt lidt frugtgrød som dessert med sødmælk på, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske for at kunne sove om natten
Da Sara starter dagen med grød og således ikke har fået flaske siden sen aften, så vil det umiddelbart være fint med flaske inden formiddagslur - ellers går der alt for mange timer uden at hun får særlig meget væske. Modsat, hvis I mener at hun drikker godt af kop om morgenen og virker til at have mere behov for flasken inden middagslur, så kan hun få et mælkeprodukt om formiddagen og så bibeholde sin flaske til middagslur.
Der er således ikke en fast måde at gøre det på, det vigtigste er at hun får 400ml mme dagligt indtil hun er 12 måneder. Og ved siden af dækkes hendes mælkebehov af lidt surmælksprodukt, ost, sovs osv.
Med hensyn til komælk og gluten, så lyder det umiddelbart ikke som om at din datter har problemer med dette. Det kan naturligvis godt tænkes at hun har lidt følsom hud ligesom sin far og derfor tydeligt bliver irriteret og huden føles lidt kløende, der hvor bleen har siddet tæt. Men det er helt normalt og mange børn vil klø sig lidt på maven, når bleen fjernes og der kommer luft til huden. Selvom bleer er fine og gode i dag, så kan de fortsat godt være lidt hudirriterende.
Du kan evt. smøre hende med lidt hudlotion eller en lidt federe creme. Vælg en type uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Lad hendes mave få lidt luft, når du skifter hende, så huden kan ånde, når bleen fjernes.
Dejligt at høre at Sara nu sover uden brok:o) Fortsat god solskins dag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske