Svar: Min datter sover ikke nok
19. juli 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Gitte
Dejligt at høre at jeres datter trives så godt med vuggestuen, det lyder også til at være et dejligt sted, når de prioriterer at lægge børnene til søvn på forskellige tidspunkter. Dejligt!
De fleste børn på jeres datters alder vil have behov for at sove et par timer i løbet af dagen, præcist som jeres datter også har gjort tidligere. Hun er aldersmæssigt der, hvor man skal vurdere meget om det er en lidt længere lur hun skal have eller i stedet to lidt mindre lure og man kan godt i en periode være lidt fleksible omkring dette. Det vil sige at hvis hun nogle dage virker til at have behov for en formiddagslur, så put hende, som I har gjort den dag hvor hun legede med far på hoppepude. Modsat, hvis hun en dag slet ikke viser tegn på behov for putning, så vent med at putte hende og sats i stedet på en lidt længere middagslur.
I må som udgangspunkt gå ud fra at hun sover, hvis hun har behov og når hun vågner og giver indtryk af ikke at have behov for at sove mere, så er det fint. Ingen af os kan sove, hvis ikke vi føler os trætte og intet er mere frustrerende end at ligge i sin seng og få at vide eller tænke man skal sove, hvis ikke man kan. Så kan man ligeså godt stå op og så sover man nok på et andet tidspunkt...
Jeg tænker derfor at I skal tro på at jeres datter regulerer det selv og at det ikke skader hende at mangle en times søvn en gang imellem. Det handler højst sandsynligt om den alder hun har i øjeblikket, hvor hun tydeligt er interesseret i alt hvad der foregår omkring hende og ikke vil gå glip af noget og det er helt okay.
Med hensyn til hendes tidlige morgenvågning, så er det sådan at man normalt ikke kan ændre på denne ved at putte barnet senere og senere. Hun vil fortsat vågne til samme tid om morgenen og vil så bare komme mere og mere i søvnunderskud eller alternativt begynde at sove mere og mere om dagen, fordi hun har behov for den søvn, der afkortes om natten.
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan og hvor meget barnet sover i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid. Som udgangspunkt sover vi, når vi er trætte og vågner, når vi ikke har behov for at sove mere. Hvis barnet, som jeres datter, er meget vågen og klar til leg og aktivitet tidlig morgen, så skal man derfor se på hvordan rutinerne i øvrigt er i løbet af dagen - altså både rutiner i forhold til mad og rutiner i forhold til søvn.
Jeres datter hører måske til det man kalder for Lærkerne. Det vil sige de børn, der vågner tidligt, hvor morgenen er den bedste tid. Her er de friske og i vigør, her er de aktive og har lyst til dagen og det er vigtigt at komme igang. Dette i modsætning til det man kalder for Ugler, som har deres bedste tid om aftenen.
Mange forældre forsøger at putte barnet senere om aftenen i håb om at barnet sover længere om morgenen, men at flytte tidspunktet for sengetid enkelte aftener vil ofte ikke være nok til at ændre på hendes biologiske ur. Det er også derfor man ofte vil se at barnet bliver ved med at vågne tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
Da hun i løbet af dagen sover meget fornuftigt umiddelbart, sover formiddagslur kl. 10 eller helt springer denne over og tager en middagslur i stedet, så er det dog begrænset, hvor meget anderledes I kan gøre eller skal gøre. Jeg tænker umiddelbart at det handler om den fase hun er i og at hun nok skal begynde at sove lidt mere igen, lige nu har hun bare lidt for travlt :o) Til gengæld får I forældre jeres aftener sammen og det er guld værd ...!
Og tilsidst dit spørgsmål omkring Inotyol og røde knopper. Det lyder umiddelbart som om at det er en svampeinfektion din datter har fået, hvorfor Inotyolen ikke har virket og måske tværtimod gjort det værre. Du kan derfor forsøge med en brentan babypasta eller også som du foreslår spørge lægen og hører om der kan være tale om svamp.
Du kan også forsøge med kogtvandsklude, se babylex.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske