Svar: Madplan, mælkebehov, middaglur mv.
20. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Astrid
Det vil være rigtig fint at bibeholde en enkelt flaske den sidste måned. Din datter har brug for mme indtil hun er et år, men netop omkring 12 måneders alderen kan flaskerne trappes helt væk og hun kan overgå til at drikke komælk og spise komælksprodukter.
Hun har forsat behov for 400ml mme dagligt for at hendes jernbehov er dækket, men den sidste måned kan det godt forsvares at gå lidt ned i indtag, når det som hos jer kører mere eller mindre automatisk - det lyder jo som om at du følger hendes eget behov meget fint. I stedet for mme, vil det dog være godt at hun så får rigtig godt med familiemad, spiser kød, fisk, grøntsager af forskellig slags, tilbydes sødmælk og surmælksprodukter osv. så hun stadig dækkes ind med sund og varieret kost.
Når hun i 1 års alderen skal undvære flasken inden putning, så kan den erstattes af en kop mælk og en banan sammen med en godnathistorie og stille og roligt kan mælk og banan så helt undværes og i stedet kan hun få vand og nøjes med en historie. Tiden må vise, hvor hurtigt hun er parat til det:o)
En plan kan se således ud:
Morgen 8: Havregrød, lavet med sødmælk eller mme, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, frisk frugt, ost i stænger, vand af kop.
Formiddagslur kl ca 10 som nu
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som f.eks. makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende, rester fra aftensmaden som frikadelle, pølser, ris med lidt sovs osv. Grøntsager - kogte ærter, majs, gulerod, også rød peberfrugt, avokado, agurkestænger osv. Vand af kop.
Banan som nu og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Aften 18: Aftensmad, familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags.
Puttes til natten med flaske 19.30 og efter 12 måneders alderen kan flasken erstattes med en kop mælk og en banan.
Som du kan se indgår der i mit forslag til en dagsplan lidt mere grønt - det er vigtigt både til aften og frokost at hun får kød, fisk og grønt. Derudover skal hendes mælkebehov fortsat dækkes og derfor forslag om et surmælksprodukt som f.eks. tykmælk.
Jeres datter kan sagtens spise med fingrene og med gaffel. At spise med ske er noget sværere og de fleste børn mestrer først dette omkring 16 måneders alderen.
Det er fint at give hende vand og mælk af kop uden tud. I kan forsøge at finde en kop med to hanke på, så er det lettere for hende at holde den og styre, når hun drikker selv.
Hun skal ikke have mælk i koppen ved hver måltid, det er vigtigt at hun lærer at drikke vand og netop vand er den vigtigste tørstslukker. Sødmælk kan gives morgen og aften, men i løbet af dagen kan hun fint drikke vand.
De fleste børn begynder i 12-18 måneders alderen at kunne nøjes med en lur dagligt. Ofte mærker man det ved at de vægrer sig mod at sove formiddagslur og simpelthen ikke kan falde i søvn. Her er det så oplagt at putte dem senere, når de viser sig parate og på den måde vil søvnen ofte automatisk ændre sig til at være en lidt længere middagslur i stedet:o)
Fortsat held og lykke, håber mine svar hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske