Brev:
Mad og bange for fremmede
20. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Mad og bange for fremmede
Hej Helen
Jeg har ikke skrevet til dig før, men nu prøver jeg.
Jeg er mor til Matilde på 7½ mdr., og vi er i fuld gang med skemad mm. Det går egentlig også fint, men jeg tænker alligevel over, om hun får mad og mælk nok.
Jeg ammede hende, til hun var 5 mdr. og herefter startede vi stille og roligt op med 1 skemåltid om dagen, to skemåltider da hun blev 6 mdr., og nu får hun 3 skemåltider om dagen. Hun bliver ammet tidlig morgen, eftermiddag, aften og senaften/nat - dvs. 4 amninger i døgnet.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
ml. 5.00-7.00 amning (sover videre til 8.00 eller 8.30 nu hvor vi alle har ferie)
ca. 9.00 hj-lavet grød med mme (3-kornsgrød, øllebrød eller majsgrød med sveskemos)
ca. 10.30 sover formiddagslur til ca. 12.30
13.00 rugbrødshapser (øver lidt) og grød med frugtmos
15.30-16.00 ammes hvis hun vil, men er ofte træt før og vil hellere sove end ammes
sover til ca. 17.00 ammes hvis hun ikke ville have noget tidligere
ca. 18.30-19.00 grøntsagsmos med kartofler, forskellige grøntsager, kød eller fisk
20.30-21.00 puttes med amning
24.00-01.00 ammes - nogle gange ammer jeg hende, når jeg går i seng - andre gange lader jeg hende selv melde sig
Jeg synes, det er svært at få puttet mellemmåltider med frugt, grønt eller andet ind. Hun virker ikke sulten. Det er også lidt problematisk med eftermiddagsamningen, for hvis hun får den for sent, så er hun ikke særlig sulten om aftenen og får derfor ikke så meget af de gode grøntsager, kartofler, kød mm.
Men der er jo også vigtigt, at hun får sin mælk, og jeg kan se af dine svar til andre mødre, at 4 amninger i 7-måneders alderen er passende.
Har du nogle gode råd til Matildes mad, eller er det fint, som det er?
Et andet spørgsmål til dig handler om, at Matilde er meget bange for fremmede og har været det i flere måneder. De eneste, der ikke er fremmede for hende, er mig, far, hendes to storebrødre og vores nabo. Alle andre bliver hun mere eller mindre bange for. Det viser sig ved, at hun tager hånden op til øret, nogle gange begge hænder op til ørerne, og hvis de kommer for tæt på, begynder hun også at græde. Det er lidt problematisk, for hendes bedsteforældre vil jo gerne sidde med hende mm., og det kan de ikke, fordi hun bliver ked af det. Vi ville også gerne have hende passet, men det må vi åbenbart vente med.
Hun er ellers en meget glad og mild pige, der smiler meget til os. I forhold til sine store brødre har hun været meget nem på mange måder, men hun er altså ikke vild med fremmede. Kan vi gøre noget, eller skal vi lade hende bestemme farten? Hun skal først passes i institution/dagpleje, når hun bliver 11 måneder.
Venlig hilsen
Sine