Svar: Mad og bange for fremmede
20. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sine
Velkommen til og dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig:o)
Det lyder som om at Matilde trives og har det rigtig godt. Det lyder også som om at det fungerer fint med amningen og som du skriver er 4 amninger passende i forhold til hendes alder. Mange børn vil i 7 måneders alderen derudover spise 4 måltider skemad, men nogle børn nøjes med 3 og det er helt okay. Det er ikke et krav at de spiser mere end 3 ... :o)
Jeg kunne dog godt tænke mig om du kunne få lidt mellemmåltider presset ind, f.eks. om formiddagen og jeg tænker også at hun gerne må begynde at øve lidt mere med mad i stykker, mad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Altså mere og mere familiemad og mad der smager af noget:o)
Mit forslag til en dagsplan som tager udgangspunkt i de tider du selv har opstillet ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre.
Morgen 8: Matilde vågner og begynder dagen med en portion havregrød, 3-kornsgrød, øllebrød eller lignende. Vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør at gnaske lidt på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 10.30
Frokost 13: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, det kan være f.eks. sildepostej, makrel, rognguf, smøreost, grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg og gives derudover som supplement og fylde op i maven. Vand af kop.
Eftermiddag 14.30: Tilbydes lidt frisk frugt, frugtmos, ristede rugbrødshumplere, brødskorpe eller lignende, vand af kop.
15.30-16.00 ammes hvis hun vil og puttes til powernap.
Skal ikke ammes igen inden aftensmad
Aften 18.30-19.00: Mere og mere udgangspunkt i familiensmad, Grøntsagsmos med kød eller fisk, hun må få stort set alt nu. Hvis du laver f.eks. boller i karry kan hun få det, laver du kartoffelmos og millionbøf kan hun få det. En kødsovs hvor kødet ikke er hårdt stegt men har stået og simret på panden er godt og kan gives sammen med lidt grøntsagsmos, ris og evt lidt pasta, indmaden af en frikadelle kan moses ned i grøntsagsmosen osv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning 20.30-21.00
Sen aften 24.00-01.00 ammes evt behov ligesom nu
Som du kan se ud af planen her har jeg forsøgt at få lidt flere mellemmåltider ind og jeg synes du skal fjerne eftermiddagsamningen, forstået på den måde at hun tilbydes amning inden middagslur og hvis hun afviser denne så skal hun ikke ammes igen før efter aftensmaden. I stedet kan hun så tilbydes vand, når hun vågner efter sin lur sidst på dagen og således få slukket sin tørst der.
Med hensyn til hendes angst for fremmede, så er der nogle børn som er meget bange for fremmede og det ændrer sig i takt med at de bliver ældre. Hos de fleste vil der naturligt være en fase især i 8-9 måneders alderen, hvor man mærker det rigtig meget, men nogle børn er meget reserverede og afstandstagende allerede fra 4 måneders alderen - igen vokser de dog fra det stille og roligt. Det vigtigste er at du tager det helt roligt. Hun spejler sig jo i dig og hvis hun kan mærke at du reagerer på hendes afstandstagen, hvis du selv virker utryg ved situationen, nervøs over det eller lignende, så vil det forstærke hendes reaktion.
Du kan lege 'borte-tit' med hende i løbet af dagen, så hun på den måde lærer at du er der, selvom hun ikke kan se dig. Du kan lade hende 'flyve' gennem luften, så hun går fra mors trygge favn over i fars favn og tilbage igen og lave samme øvelse, når bedsteforældrene er på besøg. På den måde kan hun være hos bedstemor kortvarigt og opleve dette som noget sjovt, som en leg hun kender og nyder og på den måde vil tiden i bedstemors favn stille og roligt kunne forlænges.
Det vil også være rigtig godt at bedsteforældrene kommer på besøg så tit som muligt, jo mere de ser hinanden, jo mindre afstand vil der være. Det er vigtigt at de ikke maser på og forsøger at holde din datter, snakke med hende osv. i starten når I mødes, men respekterer at hun har behov for at studere på afstand inden hun tør komme over til dem eller pludre med dem lidt. Det er meget vigtigt at respektere hendes grænse, så hun stille og roligt bliver mere og mere modig.
Hvis du gerne vil have hende passet, så er det en god idé at de der passer er nogen I kender godt og som har prøvet at skifte jeres datter, give hende mad osv. imens I har været i nærheden. Det gør både hende og dem mere tryg og det vil være rigtig godt, hvis de forsøger at gøre tingene som I plejer.
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske