Svar: Græder når hun skal sove - 2 år, 1 mdr.
20. juli 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
I første omgang er det vigtigt at finde ud af hvorfor din datter græder. Der kan være mange ting, der gør sig gældende og det er vigtigt at finde ud af hvad det handler om. Jeg har her et par overvejelser.
Hun kan være utryg ved at ligge i sin seng. Hvis hun fortsat ligger i en tremmeseng, så kan hun ikke komme ud, føler sig måske lukket inde og det er ubehageligt for hende at hun på den måde er begrænset. Derfor kan en løsning være at give hende en seng, som hun selv kan kravle ind og ud af.
Hun kan være bange. Det er normalt at børn i denne alder kan være bange for mørke eller for små dyr. Derfor har hun brug for en natlampe, så hun kan orientere sig og det kan også være rart for hende med f.eks. selvlysende stjerne klistret op i loftet, som hun kan ligge og kigge på. De kan købes i legetøjsforretninger.
Hun kan føle sig utryg fordi døren bliver lukket, derfor er den en god idé at lade døren stå åben, så hun kan høre jer og ikke føler sig alene. Børn bliver også bange, hvis man f.eks. truer dem "hvis ikke du bliver i din seng, så lukker jeg døren" - at true børn er ikke en god metode.
Hun kan også protestere over at det er sengetid for hende og ikke for jer. Hun er så gammel nu at hun godt ved at I laver noget i stuen og naturligt vil forsøge at være en del af dette. Hendes gråd kan derfor være en protestgråd mod at hun skal sove.
Hun kan være for vågen, putte tidspunktet er ikke rigtigt. Det kan hjælpe at putte hende senere. Ingen af os kan sove, hvis vi går i seng og ikke føler os trætte nok og det er utroligt stressende at ligge i sengen, vende og dreje sig og vide at man skal sove, hvis man ikke kan.
Hun kan naturligvis også være overtræt, skulle måske have været puttet ½ time før, så hun ville falde i søvn stille og roligt. Er man overtræt, så kan man godt kører sig selv lidt op og det bliver sværere at finde roen og overgive sig til søvnen.
Ovenstående er lidt bud på hvad årsagen til jeres datters gråd kan være og I må prøve at tale lidt med hende om hvorfor hun er ked af det og se om hun på en eller anden måde kan sætte lidt ord på. Hvis I finder ud af hvad der er galt, så har I lettere ved at hjælpe hende.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre til en løsning, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske