Svar: Putter hovedet ind i dynen
20. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Det er trygt og dejligt for mange børn at putte sig med dynen eller en klud ved ansigtet og de falder godt i søvn på den måde. Man bør dog, som I gør, fjerne dynen eller kluden lidt fra ansigtet, når barnet sover, så man er sikker på at barnet kan få luft. På et tidspunkt vil barnet naturligt selv kunne gøre dette og sandsynligvis vil jeres dreng også gøre det, nu hvor han er blevet ½ år - men som en sikkerhed, ville jeg alligevel fjerne kluden/dynen fra hans ansigt.
Der er naturligvis forskel på om det en en stor og lidt tungere dyne end en sutteklud. En klud må alt andet lige være lettere for barnet at fjerne selv. I kan derfor overveje om en sutteklud ville være en god løsning i stedet for dynen, for jeres dreng. Kluden ville også kunne følge ham i pasningsordning osv. når han skal sove ude ...
Med hensyn til introduktion af mælk så kan børn fra 6 måneders alderen godt tilbydes lidt sødmælk. Det betyder ikke at de skal have det, men det betyder, at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk eller bruger sødmælk i lidt sovs, så kan I alle spise det samme og på den måde kan barnet begynde at få mere og mere familiemad.
Først efter 9 måneders alderen kan barnet tilbydes en større mængde komælk, men barnet skal fortsat have enten modermælk eller modermælkserstatning indtil det er 12 måneder gammel.
Fra 6 måneders alderen er det en god idé at begynde at komme lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Det bør enten koges eller lavet i ovn. Du kan bruge alt fra lam, okse, svin, kalv, kylling, kalkun og også fisk som laks, rødspætte, torsk og lignende. Det er en god idé at starte med de lidt lyse kødtyper først, altså starte med f.eks. kylling og kalkun.
I kan også begynde med de lidt grovere grødtyper som øllebrød og havregrød og I kan lave grøntsagsmos af alle slags grøntsager, gerne rodfrugter og andre grøntsager med god smag.
Fortsat held og lykke, håber I igen er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske