Svar: Sukkervand for at sove
21. marts 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Jeg må give dig ret i at det er en rigtig dårlig vane og naturligvis skal jeres søn ikke bibeholde dette. Det vil blandt andet være skadeligt for hans tænder.
Men det tager tid at bryde en vane og få skabt en ny rutine, så det skal du være forberedt på. Det løser sig altså ikke lige over en nat eller tre, men naturligvis kan det lade sig gøre.
I skal skabe en ny rutine for jeres søn og I skal finde ud af, hvad dette skal være. Det kan være at blive vugget lidt, blive sunget for, at få tændt en spilledåse eller hvad I nu synes. I skal simpelthen tage en beslutning om, hvad I vil gøre i stedet for.
Der er naturligvis den mulighed at i undgår sukkeret og kun giver rent vand, men i princippet er der jo ikke noget idé i at begynde på dette, da jeres søn jo godt kan lære at falde til ro uden en sprøjte ved munden.
Det er helt naturligt at jeres søn bliver ulykkelig, når I tager den søde og dejlge oplevelse fra ham, men som forældre ved I også, hvad der på længere sigt er bedst for ham og derfor er det vigtigt at finde noget andet og så stå gråden igennem. I skal naturligvis ikke lade ham ligge og græde alene, men drage omsorg for ham, så han ikke føler sig forladt, og så langsomt få indarbejdet en ny rytme.
Du kan fortsat putte ham og sidde ved siden af og stryge ham over håret, men sukkervandet er der ikke. Sørg for at du selv har fået hvilet dig i løbet af dagen så overskuddet er bedre om aftenen. Hvis du er træt er du også mere tilbøjelig til at hente sprøjen med sukkervand, fordi du ved at så er der ro med det samme, men lige i denne situation er det altså ikke så godt.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske