Brev:
Ingen rytme i hverdagen
20. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Ingen rytme i hverdagen
Kære Helen,
Det er nu et par måneder siden jeg skrev, og det går da heldigvis bedre på mange måder. Det hjalp meget med sukkervand, da vi skulle vænne Hannah fra at amme hele tiden, så tak for det konstruktive råd. Vi gjorde det med sukkervandet en måneds tid, men nu søger hun ikke længere mit bryst hele tiden, heldigvis!
Hannah er dog en virkelig stor baby nu, hun er kun 3 mdr og vejer over 8 kg. Og her kommer vi til problemet: Hannah vil bæres rundt hele tiden. Hun vågner oftest glad om morgenen og kommer hen i kravlegården i stuen (hun sover om natten hos mig i sengen, hvilket er ok og hyggeligt for begge). Efter ca. 20 minutter vil hun op, og vi sidder så og snakker på skødet, hvor hun smiler og pludrer (hos mig eller hendes far).
Herefter bliver hun træt og dermed SUR, og hun vil så bæres rundt eller svinges i liften. Så kører resten af dagen på denne måde. Hun er oppe max en time, hvoraf hun bæres rundt det meste af tiden. Nogle gange vågner hun bare hylende op og skal bæres rundt straks, uden at man først har kunnet sidde med hende/lægge hende fra sig først. Det er ENORMT anstrengende. Hun vil ikke ligge i ringslynge, desværre. Så flipper hun HELT ud (hvis jeg prøver at lægge hende i slyngen).
Min mand er nødt til at være Herkules og slæbe rundt på hende stort set hele dagen, da jeg ikke kan bære hende længere, nu hvor hun er så stor. Man kan ikke lægge hende ned i vuggen (ja, vi har også en vugge, selvom hun sover hos mig om natten) i vågen tilstand. Hun skal være meget meget træt (næsten sovende) før det virker, og som oftest er det sådan, at hun falder i søvn på armen eller i liften (mens far svinger den), hvorefter vi så lister liften ned i vuggen. Herefter ligger en af os og vugger liften med en arm indtil hun vågner (mens vi læser i en bog - bare for ikke at falde i søvn). På den måde kan hun sove lidt længere, så far får en større pause fra slæberiet. Hvis jeg er alene med hende går jeg gerne rundt med barnevognen i timevis...
Vi er godt klar over, at vi er kommet ind i en rigtig dårlig vane, men hvordan bryder vi den? Vi kan ikke holde ud, når hun bare skriger og skriger. Jeg har prøvet at lægge hende i vuggen, når hun begyndte at vride sig i mine arme, men så bliver hun stiktosset og skriger og møver sig helt op i enden, så hovedet støder mod kanten. Hun har meget temperament.
Storesøster bliver meget irriteret, når den lille skriger, så det er også med til, at vi er hurtige til at tage hende op.
Hun vil heller ikke ligge på maven, og hun kan ikke holde hovedet oppe selv, når hun ligger på maven (i hvert fald kun kortvarigt). Pga. de anstrengende omstændigheder får jeg ikke rigtig øvet det med hende, da jeg nødigt vil risikere at irritere hende, når hun ikke græder i forvejen ...Er dette et stort problem (at hun ikke får ligget på maven)? Når jeg bærer hende kan hun godt selv holde hovedet.
Hvornår kan man begynde at give mos/grød? Er det når barnet er 16 uger? Jeg glæder mig, for jeg tror hun vil elske det.
Hun er meget dejlig og vi elsker hende højt, men vi synes at hun har et stort temperament. Kan dette passe, eller er det hele vores dårlige vaner/mangel på viljestyrke??
Mange hilsner,
MAJ.